Radio Fiction Desk, un proiect prin intermediul căruia elevii descoperă valoarea cuvântului
De ceva vreme, Radio România, prin Centrul Cultural Media – Teatrul Național Radiofonic, în colaborare cu Inspectoratul Școlar al Municipiului București, derulează proiectul Radio Fiction Desk dedicat elevilor din colegiile naționale din Capitală. Astfel, tinerii sunt inițiați în tainele teatrului radiofonic și învățați ce înseamnă dicția, cum să-și exerseze memoria, cum să-și îmbogățească vocabularul, cum să-și stimuleze creativitatea prin intermediul exercițiilor, cum să comunice corect și bine într-o lume în care limba română este stâlcită de pronunții greșite, de dezacorduri și de nonsensuri.
Proiectul a devenit cunoscut în lumea liceenilor, aceștia rezonând deplin cu actorii invitați să susțină work-shop-uri, pentru că, nu-i așa, cui nu i-ar plăcea să primească lecții de actorie, dicție sau istoria teatrului de la Maia Morgenstern, Mihai Mălaimare, Adriana Trandafir, George Mihăiță, Virgil Ogășanu, Florin Zamfirescu, Adrian Titieni, Daniela Nane sau Alexandru Bindea.
Luni, 12 iunie, de la ora 13.00, la „Școala Centrală” din Capitală, a avut loc cel de-al treilea workshop din cadrul Proiectului – concurs „Radio Fiction Desk – 2017”. La această întâlnire au participat trupa de elevi-actori, coordonată de profesoara Catrinel Albert, echipa de realizatori Radio România și actrița Maia Morgenstern, aplaudată cu căldură de elevii prezenți să-și susțină colegii. Piesa de teatru pe care tinerii actori și-au propus să o pregătească și să o înregistreze radiofonic este „Rămășagul”, o adaptare de Silvia Cusursuz după Vasile Alecsandri, în regia lui Vasile Manta, care de altfel a și vorbit elevilor despre capodoperele prezente în arhiva de aur radioului. Găsirea acelui text care să fie cel mai bine servit de forma de teatru radiofonic este și ea un miracol în sine. La radio, elevii descoperă valoarea cuvântului, în spatele căruia stă o acțiune evidentă. Textele trebuie să corespundă cu criteriile și atitudinile pe care le împărtășesc elevii până la urmă. Un text devine radiofonic în momentul în care, în spatele cuvintelor scrise, descoperi sunetele care pun în valoare sensuri. Fiecare spectacol ajunge altfel la fiecare spectator. Și trezește o reacție vie. Mai ales pentru cei tineri, fără experiență, acest lucru poate stârni revelații.
Maia Morgenstern a fost vizibil emoționată, deoarece a absolvit Școala Centrală și pe scena acesteia a debutat, recitând poezie. Timbrul ei vocal a impus cu blândețe tăcerea, iar vorba clară, rară, lămuritoare, simpla ei prezență, respect. Și-a reamintit de recomandarea pentru Teatrul radiofonic primită din partea marelui actor George Constantin, care de altfel a și adus-o de mână la cea dintâi înregistrare. O recomandare deloc întâmplătoare și extrem de solidă. Teatrul radiofonic se ascultă cu ochii închiși, spunea actrița. Nimic altceva nu stimulează imaginația mai bine ca teatrul radiofonic. Fiecare cuvânt devine o cărămidă și astfel te trezești construind castele, ziduri, muzee, vile, bordeie sau orice altceva vrei. Teatrul radiofonic este singura formă de teatru care se construiește cu imaginația, sensibilitatea și cultura ascultătorului. La teatrul radiofonic, actorul își aude vocea și intră într-un raport critic cu el însuși. Astfel, poate intra în pielea spectatorului. Intrând în cabina de înregistrare, elevii descoperă abilitățile și inconvenientele acestui gen. Niciun alt teatru nu are atâta libertate de a-și alege echipa artistică, libertate care înseamnă și responsabilitate. Elevii acestor vremuri nu au trăit în preajma radioului, așa cum li s-a întâmplat părinților lor, dar ei au parte de teatru oricum, pentru că fiecare zi joacă rolul de elev, de fiu sau fiică, de prieten, de nepot, de frate sau soră. Roluri încă neconștientizate, neasumate.
Radio Fiction Desk este un proiect echilibrat, care dezvăluie elevilor libertatea de a alege o cale spre a se descoperi pe ei înșiși. Mulți nu-și recunosc vocea, nu știu să și-o modifice, se sperie când și-o aud în căști. Exercițiul acesta al teatrului radiofonic îi ajută inclusiv să se cunoască mai bine. În cadrul acestei a treia ediții, care se derulează pe parcursul anului 2017, participă trupe de actori-elevi de la patru licee bucureștene precum Colegiul Național „Ion Neculce”, Colegiul Național „Gheorghe Șincai”, „Școala Centrală” și Colegiul Național „Cantemir Vodă”. Conform metodologiei de desfășurare a Proiectului, în toate liceele aflate în concurs se desfășoară workshop-uri la care participă profesioniști ai Redacției Teatru, alături de personalități ale scenei teatrale din România – colaboratori constanți ai Teatrului Național Radiofonic. La finalul fiecăruia dintre cele patru stagii de pregătire, elevii înregistrează radiofonic piesele de teatru repetate, în studioul „Mihai Zirra” al Societății Române de Radiodifuziune. După înregistrare și postprocesare, spectacolele sunt postate pe site-ul tnr.srr.ro, pagina radiofictiondesk.srr.ro, în succesiunea realizării lor. Ca și în primele două ediții, piesele de teatru radiofonic vor putea fi ascultate și notate de către toți ascultătorii iubitori ai teatrului radiofonic.
Proiectul „Radio Fiction Desk – 2017” se va încheia cu o Gală de premiere care va avea loc în luna decembrie. Publicul ascultător poate nota, pe site-ul tnr.srr.ro, pagina radiofictiondesk.srr.ro, piesele înregistrate până acum, respectiv „Steaua fără nume”, o adaptare după Mihail Sebastian, interpretată de elevii – actori de la Colegiul Național „Gheorghe Șincai” și „Bacul nu-i sfârșitul lumii”, de Filip Columbeanu, interpretată de elevii – actori de la Colegiul Național „Ion Neculce”. Începând cu această ediție, Primăria Capitalei este partener instituțional al Proiectului „Radio Fiction Desk”.