
Carlo Gozzi și basmul teatral
Duminică 26 iunie 2011,
la ora 19.00, la Radio România Cultural, Teatrul Național
Radiofonic vă invită să ascultați o nouă emisiune din seria
„Clasicii dramaturgiei universale”: „Carlo Gozzi și basmul
teatral”. Realizatori: Pușa Roth și Costin Tuchilă.
Percepția
asupra operei contelui cu ascendență, pe linie maternă, într-o
veche familie croată, poate fi sintetizată în două atitudini
relevante pentru însuși destinul teatrului său. Istoricii literari
italieni nu îl includ pe Carlo Gozzi (1720– 1806) printre autorii
exponențiali ai dramaturgiei din Settecento, dominată de Vittorio
Alfieri, Pietro Metastasio și Carlo Goldoni. Din acest punct de
vedere, restrictiv și învecinat cu clasificările didactice, pentru
că privește în mod rigid ilustrarea speciilor consacrate
(tragedia, melodrama, comedia), Gozzi nu prezintă mult interes.
Dimpotrivă, istoricii teatrului, pentru care criteriile de evaluare
vizează în primul rând arta scenică și mai puțin literatura
dramatică propriu-zisă, îi acordă un loc cel puțin la fel de
important cu acela al contemporanilor săi, observând că aceste
fiabe teatrali (basme sau
feerii teatrale) trebuie eliberate de
prejudecata că s-ar înscrie în lunga serie de „schelete”
dramatice, care aveau valoare doar prin bogatul material scenic
adăugat de actori și aceasta în contextul limitat al genului
commediei dell’arte,
văzut ca un fel de fatalitate istorică. Nu suntem încă foarte
departe de această percepție, foarte activă timp de un secol și
jumătate, în ciuda spectacolelor contemporane cu piese de Carlo
Gozzi. Iar influența certă pe care basmele teatrale gozziene au
avut-o asupra romanticilor, spiritul lor poetic ce depășea
considerabil veacul al XVIII-lea, un secol mai degrabă sărac în
privința poeziei, rămânea mai mult o problemă ambiguă de
metabolism literar, decât o evidență pentru reevaluarea autorului
lui „Turandot”. La o privire sumară, totul ar intra astfel
într-un fel de trecut clasificat, bun numai pentru curioșii care
mai au răgazul de a șterge praful. Teatrul lui Gozzi dovedește
suficiente resurse pentru a fi reinterpretat în spirit modern.
Dovadă și montarea din 1970 a basmului teatral „Turandot”, la
Teatrul Național Radiofonic, sub formă de muzical.
Fantezia autorului „Femeii șarpe” răspunde oricărei epoci care vede în poveștile sale teatrale o modalitate de evadare într-o lume unde totul pare posibil: metamorfozele cele mai neașteptate, poezia gestului simplu dar și grotescul abundenței de gesturi, parcurgerea neverosimilă a spațiului și a timpului; umanizarea incredibilă a monstrului dar și transformarea îngerului în demon; rezolvarea oricărei enigme dar, în paralel, schimbarea firescului în enigmă; critica unei realități recognoscibile totuși în cea mai sofisticată plăsmuire. Dacă Gozzi se revendică în mod cert dintr-un baroc trecut prin gustul popular, el este în egală măsură un romantic rătăcit cu bună știință printre măști.