Premieră la Teatrul Național Radiofonic CAROL și ELISABETA – Iubire și neatârnare
Teatrul
Național Radiofonic prezintă
în premieră,
marți, 13 iunie 2023, de la ora 19.00, la Radio România Cultural:
CAROL și ELISABETA – Iubire și
neatârnare.
Scenariu
de Liana Ceterchi,
după volumul „Cu
iubire tandră, Elisabeta”
. „Mereu al tău
credincios, Carol” –
Corespondența perechii
regale, volumul I, 1869–1888, apărută
în anul 2020, la Editura
Humanitas.
Traducerea: Silvia Irina
Zimmermann și
Romanița Constantinescu.
Adaptarea radiofonică: Ion-Costin
Manoliu.
Regia
artistică: Liana Ceterchi. În distribuție:
Mircea Rusu și Liana
Ceterchi.
Regia de montaj: Florin Bădic.
Regia de studio: Milica Creiniceanu.
Regia muzicală: Patricia Prundea.
Regia tehnică: ing. Mirela
Georgescu.
Redactor și
coordonator de proiect: Magda Duțu.
Mircea Rusu
|
Liana Ceterchi
|
Teatrul Național Radiofonic, în seria „Biografii, memorii”, are o tradiție în a propune publicului subiecte originale și texte necunoscute. Se împlinesc 145 de ani de la Războiul de Independență din 1877-78, momentul crucial în care România devine stat autonom și regat; eveniment important pentru evoluția României ca stat european modern, sub conducerea primului său rege: Carol I de Hohenzollern. Scenariul radiofonic Carol și Elisabeta – Iubire și neatȃrnare este inedit pentru că prezintă războiul dintr-un punct de vedere personal, cu amănunte pe care doar o corespondență intimă le poate aduce la lumină. Povestea de dragoste dintre Regele Carol I și Regina Elisabeta e „împlinită” cu detalii istorice și diplomatice. Pătrundem în mrejele politice ale sfârșitului de secol XIX, când Sud-Estul Europei este frământat de lupta pentru neatârnare, în care relațiile de familie cu cei care conduc Puterile europene sunt puse în slujba dobândirii independenței poporului român. Pentru prima oară, cu mijloacele teatrului, sunt aduși în atenție primii Regi ai României în vremea Războiului de Independență, când Regele Carol a avut un rol de combatant activ și de comandant al armatelor ruse și române, iar Regina Elisabeta, prin munca ei de soră de caritate, prin organizarea spitalelor și a Barăcii-spital din curtea Palatului Cotroceni, și-a câștigat renumele de „Mamă a rănițiilor”.
Propunerea de a realiza acest spectacol a venit din partea Lianei Ceterchi. Actrița și regizoarea Liana Ceterchi a mai propus și a realizat, în anul 2019, în cadrul aceluiași proiect „Biografii, memorii”, un spectacol radiofonic despre viața Principesei Ileana, Ileana – Principesă de România: Călătorie pentru Maica Alexandra; o evocare plină de farmec și dramatism. Un documentar artistic care a omagiat memoria Principesei Ileana a României, un destin desfășurat între palat și mânăstire, pe fundalul celor două războaie mondiale, într-o perioadă de mari frământări din istoria Europei.
Ca și în cazul scenariului dedicat Principesei Ileana, adaptarea radiofonică este semnată tot de Ion-Costin Manoliu, autor al unor zeci de scenarii și adaptări radiofonice pentru spectacolele de teatru-document din seria „Biografii, memorii”.
„Precum un grădinar bun îngrijește rădăcinile copacului, la fel și un popor care se respectă își onorează trecutul, strămoșii. Războiul de neatârnare, de la 1877, este certificatul nostru de naștere, semnat cu sângele eroilor căzuți pe câmpurile de la Rahova, Grivița, Smârdan și Plevna.
Carol
și Elisabeta – Iubire și neatârnare
este un omagiu adus poporului român, autorului anonim al
independenței noastre, eroilor care s-au jertfit pentru libertatea
și suveranitatea României. În prim-plan sunt cele
două personalități
luminoase: Regele Carol I și
Regina Elisabeta
– prima pereche regală
a României, fondatorii statului de drept al României moderne,
spectacolul fiind și o
epopee eroică, întrețesută
de frumoasa și impresionanta
lor poveste de dragoste. Corespondența
dintre ei, este o mărturie, un document
important, care vorbește despre starea de spirit a celor doi soți,
dar și a poporului român. În scrisorile lor, se
distinge grija unuia pentru celălalt, dominată de grija pentru
România și pentru viitorul
ei.
Din
momentul în care Principele Carol de Hohenzollern a acceptat tronul
Principatelor Române, desprinderea
de Poartă a fost scopul
primordial pe agenda sa de lucru. Și-a
luat această responsabilitate și
a creat o armată modernă,
instruită, dotată cu armament de ultimă generație,
pe care a condus-o cu mână
de fier, ca un bun strateg ce
era, spre victorie. Dacă am
fi pierdut războiul, nu am mai
fi existat ca stat. Carol
s-a evidențiat ca
un reputat conducător al ambelor armate (română
și rusă), câștigându-și
prin fapte, iubirea, respectul și prețuirea
poporului său, împărțind cu
el lipsurile și primejdiile, punându-și viața în joc, pentru
obținerea LIBERTĂȚII.
Rămasă acasă, Elisabeta
s-a ocupat cu diplomație de treburile țării,
sub indicațiile prețioase ale
ilustrului ei soț, și s-a implicat total în organizarea
spitalelor. Personal, a îngrijit
răniții din ambele armate,
fie inamice, fie prietene, atrăgându-și
astfel iubirea și prețuirea poporului, care a numit-o
„mama răniților”.
Este
emblematic faptul că semnul
libertății noastre
este coroana de oțel,
făurită dintr-un tun turcesc capturat la Plevna. O
armă îmblânzită sub forma unei coroane regale.
O coroană ce nu aparține unei
regalități obișnuite și nu
este din aur. Este o coroană
ce prețuiește mai mult:
Libertatea și Suveranitatea
poporului ei. Punându-și
coroana pe cap, Carol I a rostit: «Ea
e sfințită de
sângele eroilor căzuți
în lupta pentru dezrobirea patriei.»”
– Liana Ceterchi
Spectacolul CAROL și ELISABETA – Iubire și neatârnare se va difuza și sâmbătă, 17 iunie 2023, de la ora 23.00, la Radio România Internațional 2.
Audiția cu public va avea loc miercuri, 20 septembrie 2023, de la ora 14.00, la Teatrul Național „Mihai Eminescu” Chișinău, în cadrul celei de a VIII-a ediții a Reuniunii Teatrelor Naționale Românești.
Magda Duțu
Secvențe de la înregistrarea spectacolului: