Premiul UNITER pentru critică de Teatru: Oana Cristea Grigorescu
Oana Cristea
Grigorescu este redactor la Radio România, redacția Teatrul
Național Radiofonic și critic de teatru, membru AICT (Asociația
Internațională a Criticilor de Teatru). Este doctor în muzică al
Academiei de Muzică Gheorghe Dima Cluj (cu teza Mass-media și
artele sunetului. Strategii ale relaționǎrii și reflectǎrii, 2011) și membu UNITER din anul 1997. A activat între
1995-2016 ca jurnalist cultural la Radio România Cluj unde a fost
coordonator al programelor culturale în ultimii opt ani, până în
2016. În perioada de activitate la Radio Cluj a fost corespondent
regional pentru Radio România Cultural și a realizat în tot acest
timp emisiunile de teatru și arte.
Semnează cartea
FranceDanse Orient-Express (co-autor împreună cu Andrei
Popov), volum editat de Institutul Francez București, (2018). În
calitate de critic de teatru a contribuit cu studii la toate volumele
colective coordonate de Oltița Cântec, Teatrul.ro 30 - noi
nume, New entries (2019),Teatru pentru publicul tânăr (2018),
Teatrul românesc de azi. Noi orizonturi estetice (2017),
Tânărul artist de teatru. Istorii recente (2016), Regia
românească, de la act de interpretare la practici
colaborative(2015) - ed. Timpul, Iași. Deceniul de activitate
în calitate de curator al "Galeriilor Radio" (la Cluj) s-a
concretizat în volumul Galeriile Radio - Primii zece ani
(ed. Mega, Cluj, 2010, ed II-a 2011).
Comunicarea
științifică A doua venire a marțienilor sau Un viitor fără
granițe pentru teatrul radiofonic românesc dedicată inovației
din teatrul radiofonic produs la TNR în ultimul deceniu, prezentată
în cadrul simpozionului "Teatrul românesc. 30 de ani de
libertate" organizat de Asociația Internaționale a Criticilor
de Teatru, filiala România, la Aula Bibliotecii Academiei Române
(15 octombrie 2019) apare în 2020 în revista "Studii și
cercetări de istoria artei. Teatru, muzică, cinematografie",
tomul 14 (58), 2020, publicația Institutului de Istoria Artei al
Academiei Române. Și-a asumat programatic reflectrea critică a
noilor tendințe estetice în spectacolul sonor prin studii și
interviuri apărute în revistele românești și internaționale de
teatru. De asemenea, contribuie cu articole la dosarele tematice
despre teatrul românesc în reviste românești și străine
(Caietele masca, Vatra, revista italiană Hysrtio, revista germană
Aurora Magazine).
În calitate de
critic de teatru participă la premierele și festivalurile românești
și internaționale de teatru pe care le reflectă în cronicile
publicate în Observator Cultural, Scena.ro, Capital cultural,
Tribuna, dar și la portalul cultural www.liternet.ro.
Este constant invitată în juriile festivalurilor de teatru,
moderează dezbateri critice și susține ateliere despre teatrul
radiofonic în festivalurile românești. (Gala HOP, Festivalul de
teatru scurt Oradea, Festivalul FESTin pe Bulevard, Festivalul
Bucharest Fringe, DraMa, Festivalul de teatru Piatra Neamț etc.)
În calitate de redactor al producțiilor de teatru radiofonic a coordonat spectacolele sonore selectate și premiate în festivalurile internaționale de profil (Călătoria lui Orfeu, Exploziv, Scrisori și fotografii din Marele Război, iHamlet, Undeva în '28, Jucării, Mama ucide uriașul, 101 FM, Cuvintele lui Iov etc.) De asemenea, participă la aceste festivaluri și ca membru în juriu (Grand Prix Maruliç -Hvar (Croația), UK International Radio Drama Festival- Canterbury și Grand Prix Nova-București). În 2020, alături de regizoarea croată Jasna Mesariç, va coordona juriului festivalului internațional Grand Prix Maruliç ediția a 24-a. Producțiile pe care le-a coordonat au obținut importante premii internaționale:
Grand Prix Maruliç, Hvar (Croația (2019)- Călătoria lui Orfeu, scenariu sonor de Mădălin Cristescu, regia artistică Attila Vizauer, categoria Short Forms.
Grand Prix Maruliç,
Hvar (Croația) categoria Radio Drama (2018), Marele Premiul ABU Asia
Pacific Broadcasting Union (2017), Medalia de aur la New York
Festivals, categoria Drama Best Special (2018) cu Exploziv de
Elise Wilk, regia Mihnea Chelaru.
În cadrul Sezonului
cultural România-Franța și a parteneriatului Radio România-France
Culture a coordont echipa română a co-producției Imperiul bicefal
scenariu original și regia artistică de Ilinca Stihi și Amandine
Casadamont (2019). Iar în 2018 a coodonat proiectul special
co-produs de Teatrul Național Radiofonic și Radio România
Actualități, dedicat Centenarului României și Aniversării a 90
de ani ai Radio Romania, sitcom-ul UNDEva în 28 de Ilinca
Stihi.