Ascultă e-teatru

Arhiva In actualitate

Teatrul Național Radiofonic lansează serialul „Radio Noir. Povestiri polițiste”

Sâmbătă, 30 Octombrie 2021 , ora 12.27
 

De Ziua Națională a Radioului, Teatrul Național Radiofonic lansează premiera Sezonului 1 din serialul „Radio Noir. Povestiri polițiste”, demers de anvergură, menit să promoveze autori români contemporani, prin realizarea unor producții sonore proaspete, incitante, extrem de captivante pentru iubitorii genului polițist și ai teatrului radiofonic, în general. „Radio Noir” reprezintă un amplu proiect radiofonic, dedicat literaturii polițiste autohtone, un serial de 5 episoade, realizate după povestiri publicate la Editura Tritonic, în antologia „Noir de București”: „Crimă de cartier” de Bogdan Hrib, „Vin roșu pentru soțul meu” de Tony Mott, ”Trafic de organe” de Dan Rădoiu, „Sara” de Daniel Timariu și „Noapte în Gara de Nord” de Ștefan D. Guță. Dramatizările radiofonice și regia artistică sunt semnate de Mihnea Chelaru.

Premierele radiofonice se vor difuza la Radio România Actualități, de la ora 23.05 – luni, 1 noiembrie (episoadele 1 și al 2-lea), marți, 2 noiembrie (episoadele al 3-lea și al 4-lea) și miercuri, 3 noiembrie (episodul al 5-lea).

Cele 5 episoade vor fi postate, la 1 noiembrie, și pe site-ul www.eteatru.ro.

Dramatizările lui Mihnea Chelaru au valorificat inspirat direcțiile narative ale celor 5 povestiri polițiste, selectând esențialul din paginile de proză, structurând întâmplările și dialogurile în secvențe sugestive, extrem de ofertante pentru limbajul radiofonic, prin desfășurarea cinematografică a întâmplărilor, prin dinamismul și ritmul, care au generat, ulterior, o elaborare sonoră minuțioasă. Regizorul Mihnea Chelaru este recunoscut drept un adevărat inovator în domeniul artei sunetelor, spectacolele sale primind numeroase premii, la importante festivaluri internaționale, dedicate teatrului radiofonic, iar în lucrul cu actorii dovedește rigoare, precizie, putere de convingere și o energie creatoare, ce se transmite întregului ansamblu artistic. Așa s-a întâmplat și acum, la înregistrările celor 5 episoade radiofonice, în ale căror distribuții veți regăsi nume importante ale teatrului românesc și totodată ale teatrului la microfon, alături de mai tineri actori, care au izbutit să evidențieze, sub îndrumarea regizorală, multiplele sensuri și intenții cuprinse în text. Muzica originală a lui Codrin Lazăr a conferit culoare și o energie aparte secvențelor sonore, subliniind situații ori dialoguri ale personajelor și amplificând efectele dramatice.


Foto: Ep1 Crima de cartier

Povestirea „Crimă de cartier” de Bogdan Hrib conține, fără îndoială, toate elementele care pot sta la baza unei producții de succes: o intrigă bine condusă, personaje veridice, conotații actuale, farmec al scriiturii și autenticitate. Era firesc, așadar, ca spectacolul radiofonic realizat după această povestire să ne propună un univers sonor animat și plin de mister, în care-și află, de asemenea, locul, ironia și simțul umorului. Arhitectura sonoră complexă învăluie o acțiune interesantă, imprevizibilă, replici de efect, personaje vii și cuceritoare. În acest episod, facem cunoștință cu anchetatorii – comisarul-șef Anton Demetriade și subinspectorul Anabella Păduraru (interpretați de către Cosmin Șofron și Daniela Ioniță Marcu) –, cele două personaje-liant, care vor dezlega cu abilitate enigmele, la capătul unor aventuri palpitante, pe parcursul celor 5 episoade radiofonice.


Foto: Ep2 Vin rosu pentru sotul meu

În povestirea „Vin roșu pentru soțul meu”, Tony Mott (pseudonim literar al scriitoarei Antoaneta Galeș) conduce cu abilitate intriga, întreține suspansul și, totodată, izbutește să contureze personaje credibile, adevărate tipologii specifice lumii actuale. Dincolo de acțiunea interesantă și incitantă, povestirea vorbește despre corupția la nivel înalt, despre abuzul de putere și de influență, care poate afecta în cel mai mare grad destine ale unor oameni nevinovați, dar și despre lupta acestora din urmă cu cei mult mai puternici decât ei, o luptă inegală, dar obligatorie. Eroina principală luptă, cu forțe inegale, cu un întreg angrenaj social, politic, familial, astfel încât spectacolul aduce în discuție condiția femeii, evidențiind coordonatele sufletului feminin, elementele ce compun esența feminității.


Foto: Ep3 Trafic de organe

Povestirea „Trafic de organe” de Dan Rădoiu înfățișează un război între două clanuri mafiote, autorul conducând cu abilitate acțiunea, mizând pe lovituri de teatru, aducând în scenă personaje extrem de puternice, care se confruntă în secvențe încărcate de tensiune dramatică. Spectacolul radiofonic amplifică intensitatea scenelor, evidențiază forța copleșitoare a personajelor, caracteristicile unei lumi crude și totodată bizare, o lume aparte, cu legi nescrise, populată de eroi extrem de bine individualizați și conturați.



Foto: Ep4 Sara

Despre povestirea „Sara”, autorul Daniel Timariu mărturisea: „Este singura povestire, sau măcar prima, în care atât infractorul cât și polițistul sunt femei. Tinere, în plină afirmare, aflate de o parte și de alta a legii”. Din acest punct de vedere, spectacolul radiofonic explorează, cu abilitate, meandrele sufletului feminin și psihologia umană în general, vulnerabilitățile, impulsurile care scot la iveală latențe nebănuite. Într-o lume profund viciată și dubioasă, adesea relația victimă/criminal este mai complicată decât pare, iar vinovatul este, la rândul său, o victimă a unui sistem care nu i-a oferit nicio posibilitate de alegere. Finalul deschis îndeamnă la meditație și este extrem de semnificativ, pentru lumea contemporană.


Foto: Ep5 Noapte in Gara de Nord

Povestirea „Noapte în Gara de Nord” de Ștefan D. Guță, ne propune o incursiune într-o lume aparte, plină de mister: gara, un spațiu mereu aglomerat, foarte circulat, de către categorii diverse de oameni, un loc unde o crimă poate trece aparent neobservată. De altfel, există o adevărată tradiție, în literatura polițistă, de a alege gările drept spații ale celor mai captivante intrigi și, din acest punct de vedere, „Noapte în Gara de Nord” valorifică posibilitățile oferite de un asemenea cadru, iar spectacolul radiofonic, atent gândit, ne oferă un tablou viu, veridic și expresiv.


Pentru Teatrul Național Radiofonic, lansarea unui proiect atât de ambițios, de asemenea importanță, precum „Radio Noir”, dedicat exclusiv literaturii naționale contemporane, înseamnă, fără îndoială, o ocazie de a provoca interesul publicului larg, aducând, totodată, succes și recunoaștere. Demersul Teatrului Național Radiofonic, de a încuraja și de a pune în undă creația literară autohtonă, este remarcabil și benefic, cu atât mai mult, cu cât producțiile din proiectul „Radio Noir” reprezintă o foarte reușită oglindă a societății actuale, iar, din punct de vedere sonor, creații puternice și captivante, care explorează, prin mijloace auditive, teritoriul fascinant al literaturii polițiste, având toate atuurile pentru a interesa și pentru a cuceri publicul contemporan.

Domnica Țundrea
Arhiva : 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 |
Copyright © 2000 - 2017 SOCIETATEA ROMÂNĂ DE RADIODIFUZIUNE
Str. General Berthelot, Nr. 60-64, RO-010165, București, România
E-mail: webmaster@srr.ro