
Premieră absolută – ULTIMA RAZĂ
Teatrul Național Radiofonic
prezintă în premieră absolută, joi, 15 aprilie 2021, de la
ora 19.00, la Radio România Cultural: ULTIMA RAZĂ de
Constantin Venerus Popa. Adaptarea radiofonică: Ion Costin
Manoliu. Regia artistică: Toma Enache..
În distribuție: Gabriela
Popescu, Mircea Rusu, Vlad Zamfirescu, Alexandru Georgescu,
Constantin Cotimanis, Constantin Florescu, Pătru Gavril, Adrian
Păduraru, Orodel Olaru, Ion Costin Manoliu, Toma Enache, Remus
Stănescu. Regia de montaj: Florin
Bădic. Regia de studio: Milica Creiniceanu. Regia
muzicală: Patricia Prundea. Regia tehnică: ing. Mirela
Georgescu. Redactor și coordonator de proiect: Magda Duțu.


Spectacolul
radiofonic Ultima rază, este realizat în cadrul proiectului
Dramaturgi români contemporani, după piesa omonimă a
dramaturgului Constantin Venerus Popa, colaborator al Teatrului
Național Radiofonic, începând cu anul 2006.


Subiectul piesei este inspirat de evenimente reale (foarte documentate de către autor) și aduce în prim-plan, personalități ale istoriei României: Regina Maria, Regele Carol al II-lea, Prințul Nicolae, diplomatul și omul politic Constantin Argetoianu, aghiotantul și secretarul particular al Reginei Maria, generalul Eugen Zwiedineck, episcopul romano-catolic Anton Durcovici, istoricul, criticul literar, ziaristul, dramaturgul, parlamentarul, prim-ministrul Nicolae Iorga, ziaristul Grigore Malciu, fost director și co-proprietar al cotidianului "Informația zilei" din București, unde a publicat în 1943, celebrul pamflet intitulat Baroane, scris de Tudor Arghezi contra baronului Manfred von Killinger, ambasadorul Germaniei hitleriste la București.


Acțiunea
se petrece într-un spațiu concentraționar - Închisoarea
Jilava, Fortul 13, Celula nr.8, anii 1950 – 1951, cu trimiteri
în anul 1931, la Palatul Regal, unde este reliefată, pe de o parte,
relația dură, tensionată, între Regele Carol al II-lea, fratele
său, Prințul Nicolae și Regina Maria, în ultima perioadă a
vieții sale și pe de altă parte, relația sentimentală, cu totul
specială, dintre regină și aghiotantul său, generalul Zwiedineck.

” Suntem datori să ne cunoaștem istoria. Tudor Vianu spunea: Avem nevoie și de adevărurile triste și amare, pentru că ele ne îndeamnă să luptăm pentru modificarea lumii în care astfel de adevăruri pot apărea.. Ghidat de această idee, am pornit la scrierea piesei Ultima rază. Un demers dificil, pentru că într-o piesă de teatru trebuiau împletite date certe din biografia unor personaje reale, evenimente relatate din mai multe surse, cu imaginația autorului. Împreună cu documentarea extrem de serioasă, cu găsirea unor momente de maximă relevanță din noianul de amintiri ale unor personaje, cu abordarea unor evenimente relativ necunoscute publicului larg și chiar contestate de unii, am alăturat ceea ce face orice scriitor: imaginația. Niciun moment însă aceasta nu își este suficientă sie însăși, nu este împletită gratuit în intriga piesei și nu face rabat de la existența în bibliografie a elementelor certe.”


”Ca și Nicolae Iorga aș putea și eu să afirm că: Aș fi vrut să am mai mult talent poetic pentru a fi mai aproape de adevăr. Este drept că adevărul teatrului nu este același cu adevărul vieții, dar credibilitatea unui text dramatic este un element extrem de valoros, iar eu asta am urmărit. Cei care vor asculta piesa să fie pătrunși de senzația de real, de forța de sugestie a replicilor, de sentimentele „retrăite” de personaje, de suferința, durerea și deznădejdea celor închiși în Fortul 13 al Închisorii Jilava, condamnați de un regim inuman la chinuri posibile probabil doar în Iad.
Deținuții își păstrează însă umanitatea nealterată, se frământă pentru că nu înțeleg de ce li se întâmplă atâtea orori, încearcă să se distanțeze de suferința deopotrivă fizică, dar și psihică, la care sunt victime zilnic, dar, în niciun moment, nu blestămă pe călăi, nu-i agresează, nu-i jignesc! Ei sunt croiți parcă după un îndemn al aceluiași Nicolae Iorga: Să nu ne îndușmănim niciodată, nici măcar pentru credințele care ne-ar fi mai sfinte, sau pentru interesele pe care le-am socoti mai legitime! Pentru ei, amintirile sunt ultimul rai din care nu pot fi alungați, oricât ar suferi și oricât de mult ar fi chinuiți. Pentru toți este valabilă afirmația lui Dante Aligheri din „Divina Comedie”: Nu există suferință mai mare decât amintirea fericirii trecute, în timp de nenorocire!” – mărturisește Constantin Venerus Popa.

Născut în București, absolvent al Facultății de Medicină, medic primar cu o strălucită carieră în domeniul dermatologiei, Constantin Venerus Popa – autorul piesei – s-a remarcat, începând cu anul 2006, și ca dramaturg, cu piesa Gaura Neagră, pentru care a fost nominalizat UNITER, la secțiunea Cea mai bună piesă românească a anului, și premiat de Asociația Scriitorilor din București, secția Dramaturgie. În același an, publică volumul de teatru Defileul cu sens unic și începe colaborarea cu Teatrul Național Radiofonic, prin montarea a două dintre piese, în cadrul proiectului Biografii, memorii: Povestea Ursei Mari și Pirandello – Fiul Haosului, în regia lui Mihai Lungeanu. În anul 2007 publică volumul de teatru Data probabilă a morții și volumul de poezie Acum o viață. Din 2008, devine membru al Uniunii Scriitorilor din România, Asociația Scriitorilor din București, secția Dramaturgie. În același an, i se montează la Teatrul Național Radiofonic, piesa Eminescu – Luceafăr mistuit, în regia lui Mihai Lungeanu. În 2009, publică volumul de teatru O să înțelegi poimâine și se bucură de o altă montare la Teatrul Național Radiofonic, tot în regia lui Mihai Lungeanu: Baladă la Genova.

În
anul 2010, obține Premiul
al II-lea la concursul Cea
mai bună comedie românească,
cu piesa Certificatul,
în cadrul Festivalului de Comedie Românească, organizat de Teatrul
de Comedie București. Un an mai târziu, piesa se va monta la
Teatrul Național Radiofonic, în regia lui Mihai Lungeanu. Urmează
o colaborare cu regizorul Gavriil Pinte, care îi va monta la Teatrul
Național Radiofonic, patru piese: Dureroasa
Neutralitate
( 2014), Vara
Marelui Război
(2014), Capitularea
(2017), Tigrul
și Leoaica
(2017).


Trei
dintre piesele sale vor fi jucate și în teatre. Mareșalii la
Teatrul Stela Popescu din București, regia Alexandru Bindea (2018),
Regina Maria la Teatrul Metropolis din București, regia
Alexandru Bindea (2018), Certificatul la Teatrul „Ateneul
Tătărași” din Iași, regia Viorel Vârlan (2016). Spectacolul
Ultima rază, prezentat în premieră absolută, în
cadrul proiectului Dramaturgi români contemporani, după
piesa cu același titlu, este cea de-a zecea colaborare a
dramaturgului Constantin Venerus Popa, cu Teatrul Național
Radiofonic.


De data aceasta, regia artistică îi aparține lui Toma Enache, cel care, de-a lungul timpului, a semnat regia artistică a altor trei spectacole realizate în cadrul proiectului Dramaturgi români contemporani: Talk - Show de Ștefan Caraman (2008), Vrăjitoarea și câlugărul de Dumitru Radu Popescu (2010) și Carmen – Scene de dragoste de Eugen Cojocariu (2012).
Video – Regizorul Toma Enache deșpre premiera Ultima rază

Secvențe
de la înregistrarea spectacolului Ultima rază.