Scriitorul Cornel Udrea: Este nevoie de o susținută campanie pentru atragerea tineretului spre teatru
Cluj-Napoca, 11 feb 2012/Agerpres/ - Scriitorul clujean Cornel Udrea, renumit prin proza umoristică de mare succes apărută sub titlul 'Obiceiuri de nuntă la cangurii șchiopi', volum epuizat în câteva zile, în toate cele cinci reeditări, susține că este nevoie de o foarte susținută campanie derulată prin Ministerul Educației, inspectoratele școlare, Ministerul Culturii și instituțiile din subordine, pentru atragerea tineretului spre teatru și cultura națională.
'În adolescența mea era o adevărată bătălie să ajungi la teatru. Ascultam cu o plăcere extraordinară piesele transmise la Teatrul Radiofonic, iar o piesă de Caragiale era o sărbătoare. Pentru elevii de azi, Caragiale este un subiect de examen și nimic mai mult, examen pe care dacă îl trec, îl vor uita', a declarat Cornel Udrea pentru AGERPRES.
Din punctul său de vedere, 'junii corupți' de computer ai zilelor noastre nu vor putea fi convinși să asculte sau să vizioneze o piesă de Ion Luca Caragiale fără a li se deschide gustul pentru un astfel de eveniment cultural.
Referindu-se la momentul inedit, petrecut cu o zi în urmă, la Muzeul de Artă, unde a avut loc o audiție de teatru radiofonic, cu schițele 'Articolul 214', 'Situațiune' și 'Justiție' de Caragiale, în regia lui Mihai Lungeanu și interpretarea actorilor Melania Ursu, Cornel Răileanu, Petre Băcioiu, Anca Hanu și Ruslan Bârlea de la Teatrul Național din Cluj-Napoca, Cornel Udrea a evidențiat că teatrul radiofonic este 'o gimnastică a imaginației, fiindcă actorul suplinește lipsa gestului și a mimicii prin inflexiunile vocii sale'.
'Totuși, tinerii zilelor noastre manifestă o formă tristă de interes față de dramaturgie, față de teatrul radiofonic și față de cultură, în general. Grupul de liceeni veniți împreună cu profesorul lor de limba română la audiția Caragiale de la Muzeul de Artă a dovedit că ascultă pentru prima dată un montaj teatral radiofonic, s-a plictisit imediat, iar o parte a plecat, nepoliticos, înainte de finalul programului. Nu dau vina pe sistemul de învățământ și nici pe computerul în fața căruia stau, ore în șir, în căutarea senzaționalului, cei mai mulți dintre elevi. Dar la noi nu mai există acea mândrie națională obligatorie de a include în educația tineretului valorile mari și definitive ale neamului, mai ales că, lucru știut de generații, cu cât ești mai național cu atât ești mai universal', a spus scriitorul Cornel Udrea.
'Marele dramaturg Ion Luca Caragiale este în ADN-ul românilor și nu putem să ne definim complet fără cel pe care publicul l-a numit, atât de familiar, 'nenea Iancu', spune scriitorul Cornel Udrea.
Cititorii operei scriitorului clujean resimt, pe bună dreptate, că 'Ion Luca Caragiale este în ADN-ul românilor' atunci când descoperă un umor structural în toate cărțile semnate de el, printre care se numără 'Reproducerea la bufnițele împăiate', 'Rasputineria', 'Măgarul troian', Vișinată cu afine', 'Marele zid chinezesc german', 'Oameni de unică folosință', 'De serviciu în clepsidră', 'Amintește-mi să te uit', 'Domnișoara Aviara', 'Unșpe' sau 'Transsiberianul de Fetești'.
Redactor la Studioul Teritorial de Radio Cluj, coordonator de programe de teatru radiofonic din 1969, Cornel Udrea spune că a descifrat 'doar o parte din misterele radiofoniei'.
'La Radio, viața mea a stat sub semnul miraculosului, al fascinației continue. Am lucrat cu mari regizori, precum Mihai Lungeanu și Dan Puican. Mari actori ai scenei românești - Radu Beligan, Florin Piersic, Mircea Albulescu, Tamara Buciuceanu, Melania Ursu, Adriana Trandafir - au jucat în piesele mele radiofonice', a amintit Cornel Udrea.