Viata on air
Cinstit
vorbind, nu am mai ascultat teatru radiofonic din copilarie, când imi insemnam
cu religiozitate pe programul Radio la ce ora e fiecare piesa, nu cumva s-o
pierd. Asa ca ceva ramasite mai zac pe undeva prin mine, in persoana multor
voci de actori profund individualizate si capabile sa creeze universuri sonore cât ai zice peste. Tocmai
de aceea, stiind ca spectacolul de teatru radiofonic „Argentina“ al Ilincai
Stihi, parte a unei trilogii (dupa cum veti citi in interviul de pe pagina
urmatoare), realizat pe propriul scenariu, a primit recent Premiul Ondas in
Spania, ca si Prix Marulic in Croatia, plus o nominalizare in Top 3 La Prix
Italia, ma asteptam sa aud vocile cunoscute de pe vremuri cu care asociam
aceasta arta: cea a Ginei Patrichi, a lui George Constantin, Cozorici,
Albulescu etc., etc. Cam toate pe un ton de cea mai curata specie
shakespeareana. Sau ibseniana! Sau… oricum, vreun mare clasic disparut de ceva
sute de ani. Asa ca nu mica mi-a fost mirarea când am dat in piesa Ilincai
Stihi, regizata chiar de autoare pentru Redactia Teatru a Societatii Române de
Radiodifuziune, de o combinatie deconcertanta: dialog si monolog interior,
ambele imbracate intr-un univers plin, care acopera mai toate straturile
audibile ale existentei de azi, de la tipete de pasari pâna la sunetul clapetei
de la doza de bere, de la oftat si pâna la deloc regretatul buletin hidrologic
in limba rusa.
In
„Argentina“, fragmentele de viata interioara amestecate cu zgomotele de afara
reusesc, nu se stie prin ce miracol, sa completeze o intreaga biografie,
intr-un montaj super-rapid de cinema. Mici sunete relevante, ca de exemplu
aprinderea tigarii dupa partida de sex, dau seama condensat, in fractiuni de
secunda, de o intreaga situatie, ca si de fisa de personaj sau de relatie. O
poveste erotica se consuma in auzul nostru in graba caci, dupa cum spune
personajul principal, nu trebuie decât „sa ai o scula si un CD pe post de
sentimente“. Spectacolul realizat de Ilinca Stihi e inspirat de viata Dj-ului
argentinian Fernando Peña, un fel de erou radiofonic al Argentinei, care a
murit acum doi ani de Sida, transmitând
„in direct“, pâna spre ultimele clipe, de pe patul de spital. Povestea nu e
neaparat interesanta: realizatorului unei emisiuni radio despre dragoste,
interpretat de Marius Manole, ii ies din greseala analizele HIV pozitive. Nu
pot sa nu ma gândesc la personajul cu care m-a fascinat Manole „pentru intâiasi
data“, in „Drept ca o linie“, in rolul tot al unui pusti bolnav de Sida care
astepta sa moara. In „Argentina“, socul si dezordinea mentala din momentul
aflarii vestii („Sunteti bolnav de cel putin zece ani. Acum starea
dumneavoastra e foarte grava“), cât si avalansa de senzatii se traduc printr-o
aglomeratie de limbi, o adevarata flasneta lingvistica stricata, cu precizari
despre medicatia celui infectat cu HIV, in tot felul de idiomuri posibile. In
fond, scenariul consta in monologul interior al acestui personaj extrem de fin
conturat (nu trebuie sa luati drept buna autocaracterizarea sa, „sunt asa urât,
am numai banalitati in cap“), pe care nu am inteles de ce il cheama tocmai Vlad
Tepes. Poate din ratiuni de marketing international.
Destructurarea,
aglomerarea de informatii auditive, de stari… cât clipa intaresc senzatia de
viata traita la cald. Frazele tip care inmoaie particularul in general
deseneaza contextul in culori vii. „Am 35 de ani si nu mai am timp“ – va spune
secretara de la radio care vrea copii si invadeaza viata moderatorului de radio. Dar satietatea si
sictirul de lume pe care le traieste tânarul, ca si marele vis de evadare sau
refugiul in reverie dau exact impresia feliei de viata emotionala smulse din
lumea de azi. Cu adevarat, „Argentina“ gâlgâie de adevar, glosând sonor pe
marginea a tot felul de teme actuale, cum ar fi slabirea interesului pentru
religie despre care se va plânge vânzatorul de Biblii: „Ne mor enoriasii. Gata!
Si altii de unde?“. Iar bataia din palme, fireasca in context, imprumuta aerul
de la fata locului. Dialogul dintre personajul principal si amanta sa
ocazionala peste care se interfereaza replici din emisiunea de dragoste, micile
pasaje care se reiau obsedant dau senzatia ca scenariul creste in toate
directiile. Lucrurile nu au cap si coada, nu sunt fluente, ci… cu atât mai
moderne. Cum moderna e si mitocania baiatului fata de fata care s-a invitat la
el, partenera de dragoste despre care nu are decât observatii cinice. De
altfel, Vlad se face purtatorul cinismului, dar si al sensibilitatii zilei, al
haosului si al imprastierii actuale a sensului: „Moartea nu e mare chestie“ sau
„La douazeci de ani dupa comunism trebuie sa abandonam utopia si sa ne preocupe
salvarea personala“.
Iar
adevarul spectacolului nu se opreste aici, caci realizatorii, mai ales cel ce
semneaza sound design-ul, Mihnea Chelaru, redau specificul lumii noastre,
inclusiv al citadelei românesti. Zgomotele agresivitatii in trafic, atât de
usor de recunoscut, captate in priza directa, in ambianta lor naturala, cele de
la o incaierare, plus frânturile aferente de replici, apoi sunetul brichetei
sau cel al trasului din tigara, gâfâielile partidei de sex, cascatul si multe
altele, care se aud pret de o frântura de secunda, construiesc impreuna un
univers complet si coerent. O lume intreaga facuta din framântari, firimituri
sonore, zgomote mici si multe care se incruciseaza, dublând pur si simplu
povestea. Asta când nu o suplinesc acoperind cu sensuri clare, comprehensibile
si colorate, elipsele narative. Plus o voce care tine locul unui destin.
Aceeasi voce melodioasa si totodata sobra din „Privighetoarea si trandafirul“
de la TNB, cea a lui Marius Manole, actor cu o paleta sonora larga pe care, pe
parcursul spectacolului, o scoate la iveala treptat. In aparenta egal cu sine,
glasul lui poate deveni brusc efervescent sau languros, capteaza inflexiuni
nenumarate, moderne si traditionale, accelereaza ritmul, accentueaza
consoanele, injecteaza frenezie, se umple de râsete spumoase.
Cum sa
fii minimalist pentru a evita patetismul, mai cu o injuratura, mai cu un gâfâit
erotic, dar sa exprimi un puhoi de stari franc si direct, având la dispozitie
doar voci si sunete – aceasta este lectia pe care ne-o da „Argentina“, un
spectacol dublu premiat international in anul care tocmai s-a sfârsit. Mai
multe detalii ne da chiar realizatoarea sa in pagina urmatoare.
Argentina
Scenariu de Ilinca Stihi
Spectacol in memoria lui Fernando Peña
In distributie:
Marius Manole – Vlad Tepes
Madalina Anea – Secretara
Ileana Stana Ionescu – Adelaida
Alex Vasilache – Vânzatorul de Biblii
Zoltan Octavian Butuc – Travestiul
Ion Haiduc – Mafiotul
Orodel Olaru – Doctorul
Daniela Ionita – Asistenta
Ioana Sihota – Concetta
Au mai interpretat: Andrei Popov, Ioana
Stancescu, Valentina Beleavschi, Fabian Sanchez, Lucas Molina, Raluca Aprodu,
Inregistrari teren: Catalin Coman si Dragos
Nita
Asistenta montaj: Robert Vasilita si
Florina Istodor
Asistenta inregistrari: Milica Creiniceanu
si Janina Tudor
Regia tehnica: Mihnea Chelaru si Madalin
Cristescu
Regia muzicala: Madalin Cristescu
Sound design: Mihnea Chelaru
Redactor si coordonator de proiect:
Crenguta Manea
S-au folosit fragmente din emisiunile radio
ale lui Fernando Peña.
Multumim Ambasadei Argentinei si domnului
consilier Gabriel Eduardo Puente pentru sprijinul acordat.
O productie a Teatrului National
Radiofonic, martie 2011