Ascultă e-teatru

Arhiva TNR în presă

Interviu cu Oltea Șerban Pârâu, directoarea Centrului Cultural Media Radio România.

Luni, 9 Decembrie 2013 , ora 13.11
 
Anamaria Spătaru: Dintr-un sondaj publicat de curând de IMAS, rezultă faptul că în ultimii 20 de ani publicul de teatru, ca număr, a rămas constant, cel al operelor și filarmonicilor dublându-se. La prima vedere ar părea optimist și simplu să atragi oamenii spre sala de concert, dar în realitate știm că nu este deloc așa. În calitate de director al Orchestrelor și Corurilor Radio și mai de curând al Centrului Cultural Media care le înglobează, ce soluții ați găsit pentru a crește prestigiul acestor formații muzicale și pentru a aduce publicul la Sala Radio?

Oltea Șerban Pârâu: Pentru ca publicul să vină – și mă refer aici la publicul nou al Sălii Radio și nu numai la abonații tradiționali – în primul rând trebuie să știe că Sala Radio există și că aici se întâmplă evenimente ce uneori concurează cu cele pe care le propune Festivalul “Enescu”. Să dau ca exemplu prezența în actuala stagiune a unor vedete internaționale ale operei precum Elena Moșuc, Laura Tătulescu, Roxana Constantinescu, Teodora Gheorghiu, Ruxandra Donose, Teodor Ilincăi, a unor mari dirijori cu cotă internațională precum Julien Salemkour sau David Gimenez, dar și a soliștilor și dirijorilor Orchestrelor Radio, Tiberiu Soare, Horia Mihail, Răzvan Suma, Gabriel Croitoru, Alexadru Tomescu, pentru a menționa doar numele cele mai cunoscute. Cheia este o promovare cât se poate de incisivă, inclusiv în mediile online și în rețelele de socializare, dar și o ofertă de conținut de nivel artistic cât mai înalt. Chiar dacă atracția pentru muzica clasică nu este punctul forte al publicului românesc, avem iubitorii de muzică noi, pe care reușim să îi aducem prima dată la Sala Radio pentru o primă experiență de muzică clasică. Cel puțin 10 săli sold out, cu locuri vândute în picioare în trei luni la concerte de stagiune, cred că este un record local.

Luna decembrie este una plină de evenimente și de surprize pentru melomani. Pe 7 decembrie, seria evenimentelor de sărbători a început cu concertul corului de copii, intitulat Christmas Fantasy. Cât este de important acest cor în educația viitorilor spectatori? Dar în peisajul muzical coral?

A fost un concert minunat, cu sala arhiplină, așa cum se întâmplă în ultimul timp de fiecare dată la Corul de Copii Radio. Sub genericul Christmas Fantasy, chiar am avut cu toții senzația că plonjăm în acea atmosferă reală a Crăciunului care aparține de fapt copiilor care cred fierbinte în Moș Crăciun. Îmbinarea între repertoriul tradițional românesc și cel internațional a fost de un bun gust desăvârșit și datorăm ceea ce se întâmplă acum la Corul de Copii Radio (formație care există din 1945), dirijorului Voicu Popescu, care alături de cea care a realizat pregătirea corului până acum, pianista Camelia Chițibea, a știut să mențină nivelul calității foarte sus. Din păcate, în mediile școlare, educația muzicală este tot mai slab reprezentată și tot mai supusă gusturilor comerciale, ceea ce ajunge să afecteze și melodii tradiționale precum O, ce veste minunată! sau La Vitleem colo-n jos, ori din repertoriul internațional Joy to the World sau Stille Nacht într-o manieră aflată foarte departe de cea autentică. Ca o primă formulă interdisciplinară pe care intenționez să o dezvolt prin Centrul Cultural Media Radio România, înainte de acest concert a avut loc, în prezența lui Alexandru Ciubotariu (cunoscut și sub numele de Pisica Pătrată), coordonatorul artistic al colecțiilor de audiobook-uri Radio-Prichindel (noua serie de BD-CD) și Noapte bună, copii !, vernisajul unei retrospective cu totul speciale, completată de lansarea unor noi cărți cu CD pentru copii. Expoziția cu titlul Voci și povești colorate. 85 de ani de artă radiofonică în 15 ani de cover art pentru copii (care va putea fi vizitată pe parcursul întregii ierni în foaierul Sălii Radio de spectatorii concertelor noastre) este o retrospectivă care include cele mai frumoase cărți ilustrate pentru cei mici realizate de Editura Casa Radio, în care sunt expuse schițe, desene originale, secvențe de benzi desenate, decupaje – tot ce a dus la produsul final: cartea ilustrată.

Tenorul Jose Carreras a ales să fie acompaniat la București, pe 15 decembrie, de Orchestra Națională Radio. Cum s-a născut această colaborare?

Orchestra Națională Radio a mai colaborat cu celebrul tenor în urmă cu doi ani și la momentul revenirii în România a apelat tot la noi, probabil datorită bunei colaborări avute data trecută. De altfel, același promotor a organizat și concertul lui Andrea Bocelli din primăvară, când orchestra și corul nostru au cântat în aer liber în fața a peste 10.000 de oameni. Atât Corul Academic cât și Orchestra așteptau cu nerăbdare această reîntâlnire artistică cu Jose Carreras, cu un public numeros (concertul fiind programat la ROMEXPO) și o nouă colaborare cu dirijorul David Gimenez, care este și nepotul lui Jose Carreras și care va reveni în stagiunea noastră la Sala Radio pe 21 februarie cu Simfonia a V-a de Ceaikovski.

De curând a apărut pe piață un album de colinde pe care soprana Angela Gheorghiu l-a înregistrat tot cu Orchestra Națională Radio. Este un eveniment discografic ce va fi susținut și de un concert ce se va difuza pe posturile Radio România Cultural și Muzical și la Antena 3. Cum au fost sesiunile de înregistrări, exigența sopranei ce a cântat pe cele mai mari scene ale lumii fiind binecunoscută...

A fost foarte greu să întrunim toate cerințele pentru a înregistra acest album, care va fi urmat anul viitor de unul de colinde internaționale, dar este extraordinar că ne-am putut lega numele de primul disc lansat în România de Angela Gheorghiu cu o orchestră românească. Iar asta s-a întâmplat în primul rând datorită colaborării fructuoase pe care o are în această perioadă Angela Gheorghiu cu Tiberiu Soare, dirijorul-șef al Orchestrelor și Corurilor Radio România. Mai departe a fost o imensă muncă de identificare a finanțărilor (și aici, alături de Radio România, trebuie să menționez efortul dnei Alice Barb și al Centrului cultural Casa Artelor al primăriei sectorului 3), dar și o rafinată muncă de nuanțare și armonizare a cerințelor tuturor artiștilor cu dorințele Angelei Gheorghiu. Au fost implicate sute de oameni – instrumentiști, coriști - corurile Madrigal și Accoustic, orchestratori, ingineri de sunet, regizori muzicali, o întreagă echipă de suport… Piesele au fost înregistrate în luna septembrie 2013 la Sala Radio, de Orchestra Națională Radio, dirijor Tiberiu Soare, Corul Național de Cameră Madrigal, dirijor Voicu Popescu și Corul Accoustic, dirijor Daniel Jinga și masterizate ulterior în străinătate.

Colinde va cânta la Sala Radio și Big Band-ul Radio, de data aceasta într-o formulă gândită pentru a atrage publicul tânăr. Este adevărat?

Big Band-ul Radio dirijat de Ionel Tudor a pregătit și el un concert de colinde pe 16 decembrie, concert ce o va avea ca solistă pe Paula Seling. Cei care vor veni la Sala Radio cu această ocazie vor asculta selecțiuni din cele patru albume de colinde lansate până acum de cântăreață, precum și câteva dintre cele mai cunoscute piese ale ei. Așadar, muzică de Crăciun pentru toate gusturile de la Spărgătorul de nuci pe 13 decembrie cu Orchestra Națională Radio, până la colinde populare sub genericul Începem a colinda în seara de 14 decembrie sau Spirit Brass Ensemble, condus de Mihai Ceașcai, un ansamblu inedit în lumea muzicală românească, pe 17 decembrie. Cu ei veți putea asculta, în așteptarea sărbătorilor de iarnă, șlagăre internaționale ca White Christmas sau Santa Claus is Comin’ to Town, dar și o suită de colinde românești, toate acestea în sonoritatea inedită specifică alămurilor, uneori completate de instrumentele de percuție.

Ați continuat în anul 2013 seria turneelor desfășurate sub sigla Radio România Cultural și Accendo, precum Pianul Călător, Flautul de Aur, Vioara lui Enescu, Duelul viorilor, care s-au încheiat cu concerte de gală ce de fiecare dată au umplut până la refuz Sala Radio. Un astfel de proiect, Cele Trei Dive, este acum la a treia ediție, chiar dacă nu va fi un turneu, ci doar un concert la București. Cine vor fi protagonistele de anul acesta și ce vor oferi publicului în dar în acest concert de Crăciun?

Pentru al treilea an consecutiv, publicul Sălii Radio se va întâlni cu trei dive provenind din România, dar care și-au construit o spectaculoasă carieră în străinătate și sunt invitate pe scena bucureșteană pentru o gală extraordinară de Crăciun. Sub genericul Cele trei dive, vineri, 20 decembrie, pe scena Sălii radio vor urca trei muziciene aplaudate în toate teatrele mari ale lumii: sopranele Elena Moșuc și Laura Tătulescu și mezzosoprana Ruxandra Donose, cea care a apărut în toate cele trei formule ale galei Cele trei dive din 2011, 2012 și 2013. Cele trei soliste vor cânta alături de Orchestra Națională Radio și Corul Radio, sub bagheta dirijorului de origine italiană David Crescenzi, cu arii, duete și coruri interpretate în marile gale lirice, din opere celebre ca „Trubadurul”, „Norma”, „Nabucco”, „Don Carlo”, „Don Pasquale” purtându-ne spre atmosfera festivă a sărbătorilor de iarnă. Evenimentul va putea fi ascultat și pe frecvențele on air din întreaga țară ale posturilor Radio România Cultural și Radio România Muzical, și online pe www.radioromaniacultural.ro și www.romania-muzical.ro., ca de altfel toate concertele orchestrelor și corurilor radio.

Care sunt planurile pentru anul viitor, mai ales că acum conduceți Centrul Cultural Media Radio România, entitate ce înglobează toate structurile culturale ale Radio România. Vor fi proiecte muzicale sau, în general, culturale, ce le vor antrena pe toate?

Planurile sunt multe, important este însă ca ele să devină realitate, fie că se numesc, pentru 2014, o nouă ediție a Festivalului Orchestrelor Radio RADIRO, o nouă ediție a festivalului de teatru radiofonic Grand Prix Nova, o nouă ediție a Târgului Internațional Gaudeamus sau alte proiecte noi pe care nu le pot dezvălui încă. În a pune împreună entitățile culturale ale Radio România constau sensul și misiunea acestei noi structuri numite Centrul Cultural Media, care înseamnă asocierea tuturor componentelor culturale ale Radio România, cele două posturi de radio, Radio România Cultural și Radio România Muzical (pentru că avem șansa de a fi una dintre radiodifuziunile europene care își permit să aibă posturi culturale și ne mândrim cu lucrul acesta), Orchestrele și Corurile Radio, Teatrul Național Radiofonic, Editura Casa Radio, Târgul de carte Gaudeamus, Sala Radio și toate serviciile de producție, de înregistrări muzicale și înregistrări teatrale, pe care le avem doar noi la un astfel de nivel în România. Am constatat, la o privire generală, că Radio România este o forță culturală care își cunoaște prea puțin potențialul și că ar fi foarte important ca toate aceste componente despre care am vorbit să facă fiecare ceea ce știe mai bine, dar să lucreze tot mai mult împreună, pentru a ne împlini, până la urmă, misiunea pentru care existăm.

Arhiva : 2020 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 |
Copyright © 2000 - 2017 SOCIETATEA ROMÂNĂ DE RADIODIFUZIUNE
Str. General Berthelot, Nr. 60-64, RO-010165, București, România
E-mail: webmaster@srr.ro