Ovidiu Miculescu, președintele SRR: Sursa principală de venit e taxa radio. Publicul plătește și noi îi dăm calitate
Președintele-director general al Societății Române de
Radiodifuziune, Ovidiu Miculescu, se află de un an la conducerea SRR. El
a vorbit într-un interviu acordat DC News despre proiectele Radio
România, audiențele înregistrate și sursele de finanțare ale radioului
public. Miculescu spune că, deși în epoca digitalizării, Radio România
este pe plus, cunoaște un trend ascendent de audiență și conduce piața
la capitolul market share pe indicatori național, urban, dar și în
Capitală.
Cum reușește radioul să reziste în epoca video?
-
Spre deosebire de celelalte medii, numai radioul poate fi "consumat" în
timp ce faci și altceva! Radioul este mobil, merge cu tine peste tot,
te însoțește când conduci, când alergi sau pedalezi cu căștile in
urechi, când lucrezi, când gătești, când navighezi pe mare sau… pe
internet, când stai înghesuit in autobuzul 133. Radioul este prima medie
electronică de impact care a apărut și cu siguranță va "muri" ultimul
daca asta se va întâmpla vreodată. Mai mult, nu aș numi această perioadă
epoca video, ci epoca platformei comune, a device-ului unic, cu
ajutorul căruia ai acces simultan la voce, muzică, date și imagine. Unii
spun ca radioul este "bătrâna doamnă", alții spun ca resursa lui este
inepuizabilă pentru că are capacitatea de a se reinventa mereu… În orice
caz, in lume, pe mapamond statisticile spun ca oamenii ascultă radio
într-un procent de trei ori mai mare decât cei care privesc televizorul;
vă întreb… chiar și atunci când navigați pe net sau lucrați pe
computer… dumneavoastră ascultați radio sau priviți un film? Radioul îl
poți asculta oriunde și oricând și îl receptezi complet, continuu, îți
intra în minte și în suflet; urechea este mult mai performantă decât
ochiul… urechea nu are pleoapă.
Cum
a ajuns SRR pe plus? Nu ar trebui să folosească toate resursele pe care
i le acordă legea? Cum va trece în epoca digitalizării, internetului,
multiplexoarelor?
- Radio România se finanțează, in
principal, din taxa radio, cea mai mica din Europa, de altfel. O parte
vine de la buget cu destinație foarte precisa pentru transmisie și relee
(emițătorii din teritoriu), o altă parte pentru formații muzicale și
Radio România Internațional si o foarte mica parte vine din publicitate.
Deci sursa principală este taxa radio. Ascultătorii ne finanțează si
pentru ei muncim. Iar faptul că realizăm un produs media foarte bun se
reflectă în audiențele mari pe care Radio România le înregistrează
zilnic. Într-un cuvânt publicul ne finanțează și noi îi întoarcem
programe de calitate care plac si sunt ascultate (avem aproape cinci
milioane de ascultători pe zi). Gestionam banul public cu mare
responsabilitate și încercăm permanent să fim echilibrați și eficienți.
Când am preluat anul trecut mandatul, Societatea Romana de
Radiodifuziune era pe minus, și… mai mult, era și pe un trend descendent
de audiență care dura de ceva timp; am găsit soluții manageriale
optime, am redus cheltuielile și am crescut veniturile. Acum suntem în
creștere de audiență, conducem piața în termeni de market share pe
indicatorii național, urban si București si operam pe un plus financiar
dublat de un cashflow foarte bun. E o munca grea, e complicat,
societatea e mare și are inerții mari, în primul rând de mentalitate și
capacitate de adaptare la prezent și la criteriile unei piețe media
concurențiale. Radioul este o industrie, nu e un hobby. Radioul se
administrează și se conduce pragmatic, nu emoțional, se bazează pe
cercetare, pe obiective și criterii de performanță și se raportează
permanent la public. Radio România are o misiune publica de îndeplinit
si face asta echilibrat, modern, dedicat, profesionist si eficient. Mă
întrebați cum vom trece in faza digitalizării, a internetului, a
multiplexelor… Radio România a trecut deja: emitem digital, experimental
ce-i drept si doar in București. Suntem prezenți in zona de on line cu
toate posturile noastre, cu Rador, cu Orchestrele si Corurile Radio si
cu teatrul radiofonic. Aici, în ceea ce privește mediul on line eu sunt
încă nemulțumit pentru ca nu performăm așa cum ar trebui, dar vă asigur
ca vom performa și în aceasta zona. Cat despre multiplexuri… așteptăm și
noi să se întâmple ceva, să demareze odată activitatea operatorilor,
oricare vor fi ei, numai sa pornească odată si noi vom fi acolo.
Cum rezistă în Republica Moldova?
-
Radio Chișinău reprezintă un proiect foarte important pentru Radio
România. Consiliul de Administrație a luptat mult pentru ca acest
proiect sa prindă viata, sa ajungă in eter si sa repare o nedreptate
care durează din 1940…. Radio Chișinău a fost primul studio de radio
regional al Radioului public romanesc. Înființat în 1939, acest post de
radio a funcționat doar un an si… in 1940, odată cu trecerea trupelor
sovietice pe acolo, pilonul pe care erau antenele sa fie dărâmat,
clădirea incendiata si colegii noștri împușcați… În buzunarul de la
piept al unui bărbat împușcat si aruncat intr-o groapa comuna din fata
clădirii arse a fost găsită legitimația de angajat al radioului. Exista
marturii, fotografii, certitudini… jertfe. Radio Chișinău trebuia
repornit, era o datorie pe care trebuia să o îndeplinim, și astăzi el
funcționează intr-un mediu complicat, cu nostalgii și orgolii, cu peste
15 posturi in limba rusa… Radio Chișinău realizează programe serioase,
informează corect si echilibrat, promovează si susține limba romana,
istoria comună, tradițiile, valorile naționale și orientarea pro
europeană. Anul trecut, la 1 Decembrie, de ziua Radio Chișinău au fost
peste 20.000 de oameni care au sărbătorit împreună cu noi, în Piața
Centrala, acest moment important. E un semn bun, nu? Un lucru aș mai
avea de adăugat aici, vreau să mulțumesc Comisiilor de Cultură din
Camera Deputaților și Senat pentru că au ajutat Radio România sa
clarifice situația juridica a Radio Chișinău - să nu uitam ca acest post
este într-un alt stat, sub o altă legislație, cu toate dificultățile ce
decurg de aici.
Cum a fost concertul orchestrei Radio la Shanghai?
-
A fost un succes pe care ni l-am dorit, dar care a depășit așteptările
tuturor. Muzica lui Enescu dar mai ales Ciocârlia lui Grigoraș Dinicu În
versiunea special orchestrată pentru acest festival și magistral
interpretată de violonistul Gabriel Croitoru, acompaniat de Orchestra
Națională Radio, dirijată de Tiberiu Soare, a entuziasmat publicul de la
Shanghai Oriental Art Center. Acolo, concertul nostru s-a desfășurat în
ajunul închiderii evenimentului muzical cu cea mai lungă tradiție din
China - Shanghai Spring International Music Festival, sărbătoare
organizată din 1960.
De altfel, toate evoluțiile în context
internațional ale orchestrelor și corurilor radio au avut rezonanță si
mai ales… remanență, fie că s-au desfășurat la București sau oriunde in
lume, fie ca vorbim despre Festivalul RADIRO, Festivalul Enescu,
Shanghai Spring Festival, Balchik Classic Days…
Pe ce se bazează succesul în asociațiile internaționale de profil?
Secretul
succesului este implicarea constanta Și profesionalismul. Organismele
internaționale nu premiază diletantismul si nu funcționează pe pile.
Dacă SRR nu ar fi menținut o activitate susținută în cadrul organismelor
audiovizuale internaționale, în momentul de față nu s-ar bucura de o
poziție privilegiată. Astăzi avem membri in principalele comisii de
specialitate ale EBU, deținem de 13 ani președinția comisiei radio la
URTI si suntem de 5 ani membri ai comitetului director al COPEAM. În
spatele acestui succes se afla ani de munca asidua, zeci de evenimente
internaționale organizate de instituția noastră. Locurile pe care le
deținem la ora actuala in ierarhia mondiala de profil sunt comparabile
cu cele deținute de marile posturi publice din vestul Europei. Această
activitate si vizibilitate crescuta a determinat conducerea Asia -
Pacific Broadcasting Union (ABU) sa ne invite sa devenim membri asociați
ai acestui important forum de cooperare mondială din zona Asia -
Pacific (230 posturi de radio și televiziune cu audiență de aproape 4
miliarde de ascultători și telespectatori).
Si tot mulți ani de
munca si viziune constantă se află în spatele faptului ca, an de an, la
Paris, premiile radio ale celui mai mare concurs audiovizual le Grand
Prix International URTI sunt decernate in cadrul unei ceremonii în care
Radio România deține rolul principal.
Faptul că suntem permanent
implicați în construcția unor evenimente internaționale de prestigiu, in
special in zona de cultura - Festivalul Internațional al Orchestrelor
Radio, Grand Prix Nova - primul festival internațional de teatru
radiofonic din România, schimburile internaționale de concerte și
înregistrări, înalta calitate a concertelor Orchestrei Naționale Radio
ridicate constant pe platforma de sharing EBU, toate acestea contribuie
la corecta noastră poziționare in comunitatea internaționala de profil.
Care sunt acțiunile mai puțin cunoscute ale radio, dar importante?
-
Oh, aici sunt multe de spus. Sunt cazuri în care proiectele generate de
Radio România și-au depășit în notorietate părintele. Chiar daca acum
evoluează independent în mediile cărora le-au fost dedicate, publicul
continua sa le asocieze cu numele nostru: Ora de educație muzicală în
școli, Ascultă 5 minute de muzică clasică, Ora de educație teatrală sunt
proiecte generate de Radio România Cultural și Radio România Muzical
prin care noi ne-am dus concret către ascultătorii tineri, fie în
clasele din școli, fie în laboratoare sau în sălile de festivități,
acolo unde acestea se mai găsesc, fie în spații neconvenționale -
mall-uri, aeroporturi. Pretutindeni am încercat să construim o relație
prietenoasă între o temă culturală, dar deopotrivă educativă, și
publicul tânăr.
Alte proiecte despre care as vrea sa va vorbesc
sunt Turneele Radio România Cultural: Duelul viorilor, Pianul călător,
Vioara lui Enescu la sate. Încercăm prin intermediul unei povești să
atragem un public cât mai larg către cultura de calitate. Unele dintre
aceste proiecte cultural-educative au o importantă componentă socială:
fiecare ediție a turneului Pianul călător s-a finalizat cu încredințarea
pentru 3 ani a unui pian de concert din partea Radio România unei
comunități urbane mici, care nu avea un astfel de instrument; Vioara lui
Enescu la sate aduce, de fiecare dată, un recital de muzică clasică
susținut de violonistul Gabriel Croitoru și pianistul Horia Mihail în
comunități rurale defavorizate. În multe cazuri, am ajuns la oameni care
nu văzuseră niciodată, în realitate, o vioară sau un pian. Vin acolo,
în câte un cămin cultural comunal, oameni din mai multe sate. Vin și
stau nemișcați, mai bine de o oră, vrăjiți de muzică. Spuneți-mi, cine
mai face discret astfel de gesturi culturale azi în România?
Târgul
Gaudeamus Radio România - cel mai mare târg de carte din România, aflat
anul acesta la a 20-a ediție, își completează acțiunea principală cu
seria de campanii Cărțile se întorc acasă. Cea mai recentă campanie a
adunat peste 9.000 de volume ale căror destinații au fost cele două
biblioteci, cea școlară și cea comunală din localitatea Costache Negri
(județul Galați), biblioteci care au fost distruse în totalitate de
inundații. Nici asta nu se vede, nu ne umflăm în pene ca alții, dar se
întâmplă și e bine că putem să o facem. Și lista poate continua cu
excepționalele apariții ale Editurii Casa Radio: carte tipărită,
audiobook-uri, compact discuri.
În tot ceea ce face, în tot ceea
ce se vede sau nu se vede, Radio România servește misiunea publică și
milioanele de ascultători care vin zilnic pe frecvențele noastre.
Sursa:DC News, interviu de Ion Voicu