Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu la final - Invitat: Constantin Chiriac, directorul festivalului
RADOR - RADIO ROMÂNIA ACTUALITĂȚI (5 iunie 2011, ora 8:30) - "Matinal de week-end". Realizator: Gabriel Bassarabescu - Este momentul întâlnirii cu cei ce timp de un an au muncit pentru Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu, care a bucurat sufletul foarte multor români. Peste 60.000 de spectatori, participanți, artiști din 70 de țări, peste 350 de evenimente susținute în acest Festival Internațional de Teatru, o ediție absolut tulburătoare. Bună dimineața, domnule Constantin Chiriac.
Constantin Chiriac: Bună dimineața.
Realizator: Ați reușit un lucru nemaipomenit și iată, pentru foarte mulți români, nu numai pentru cei ce au ajuns în Sibiu, în acest moment, și nu numai Sibiul reprezintă un punct foarte clar de reper în cultura românească, ați reușit să puneți un steguleț definitiv, aș spune eu, acolo, în Sibiu, pentru inima românilor.
Constantin Chiriac: Este un lucru important ca în conștiința românilor în dialog cu lumea să găsim formula de a pune în pagină ceea ce înseamnă o comunitate, pentru că avem atât de multe orașe, avem atât de multe sate, care, din păcate, sunt adunături de populații, nu cu adevărat comunități. Fără o dimensiune spirituală, fără un trecut, fără un prezent și un viitor bine conturat, un astfel de spațiu nu este o comunitate. Ei bine, faptul că 70 de țări ale lumii și-au putut trimite solii în acest oraș, faptul că, iată, zilele trecute, Michelin, structura care încearcă să facă promovare tuturor spațiilor în care turismul se poate dezvolta, a dat Sibiului, singura localitate din România, trei stele, maximum de stele, este, cred eu, o recunoaștere internațională foarte importantă. De asemenea, faptul că Asociația Hotelierilor, a Patronatelor din Turism au considerat că Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu este festivalul care aduce cea mai multă vizibilitate României și, în același timp, cel mai mare profit din punct de vedere economic sunt lucruri relevante în raport cu ceea ce se întâmplă din punct de vedere economic, din punct de vedere profitabil pentru România. În același timp, faptul că excelența, calitatea și-au dat mâna aici, la Sibiu, și că până în această clipă, monitorizând cele nouă zile de festival, am ajuns la o cifră de 61.000 de spectatori pe zi, cred eu, într-un oraș care are, totuși, 160.000 de locuitori, înseamnă, de fapt, dimensiunea exactă a ceea ce înseamnă migrația de spectatori din România și din lume.
Realizator: Da, un compliment, aș spune eu, absolut extraordinar pe care vi-l face un domn Tudi Alexandru din București. Domnia sa ne spune că și fără momentul Sibiu - Capitală Europeană, teatrul pe care îl conduceți și tot entuziasmul dumneavoastră ar fi dus tot aici acest festival. Deci, cred că ideea ar fi și întrebarea, dacă poate fi o întrebare, chiar și fără acea perioadă culturală a Sibiului, capitală culturală a Sibiului, tot aici ați fi ajuns. Asta ar fi ideea transmisă. Ce credeți? Este adevărat sau nu?
Constantin Chiriac: Festivalul Internațional de Teatru a fost, de fapt, motorul și argumentul suprem în clipa în care am fost în fața juriului Comisiei Europene în anul 2004 pentru decernarea titlului de Capitală Culturală Europeană. Deci, festivalul a fost principalul argument, pentru că atunci când am fost în fața juriului Comisiei Europene, după ce de un număr important de ani am promovat acest gând, acest mesaj, încă din 1993, apoi în 2000 am făcut un comitet de inițiativă pentru a transforma Sibiul în Capitală Culturală Europeană, ei bine, atunci când am ajuns în fața juriului Comisiei Europene, cele zece țări care intrau în Uniunea Europeană, printre care Polonia, Ungaria ș.a.m.d., aveau o rezoluție din partea Parlamentului European că nu pot să aplice la acest proiect decât începând cu anul 2009./tneagoe/lpop
Ei bine, dat fiind faptul că România nu intra în 2004, nu era pe acea listă de interdicție. Eu am folosit acest lucru și după consultări cu echipa care juriza au înțeles că într-adevăr din punct de vedere legislativ nu exista acea interdicție și atunci a trebuit să mă primească. Nu era o atitudine foarte favorabilă, vă imaginați. Ei bine, festivalul fiind singurul festival independent din România și având în perioada respectivă în jur de 300 de evenimente pe parcursul a 10 zile a fost principalul argument pentru decernarea titlului de capitală culturală europeană Sibiului.
Realizator: Deci, vedeți domnule Chiriac, românii încep să perceapă subtilități pe care nu am fi crezut că sunt posibile. Întâi a fost Fesitvalul de Teatru și este bine să spunem acest lucru și abia după aceea a fost acordat acest titlu de capitală europeană Sibiului și nu invers, pentru că mulți au impresia că dumneavoastră realizați ce realizați pentru că urmează în mod natural acele capitale europene, dar este invers și este foarte important acest lucru.
Constantin Chiriac: Nici pe departe și am și venit cu argumentul foarte important dealtminteri. Am și menționat în nenumărate conferințe de presă, principalul nostru scop este investița în om, în public. Dacă față de marile festivaluri, cele două cel puțin care sunt înaintea Festivalului de la Sibiu, Edinburgh și Avignon, care sunt instituții uriașe și care funcționează unul de 67 de ani, unul de 66 de ani, vă dați seama și în ce spații în care democrația și educația există de atâta amar de vreme. Ei bine, bătălia noastră pentru a ajunge pe locul 3 în lume ca festival al artelor, pentru că el nu mai este un festival de teatru, a fost o bătălie uriașă, iar filosofia a fost de a investi în public, în oamenii care vin la acest festival, pentru că dacă în cele două mari festivaluri din /.../Fringe și Off dă șansa unei competiții uriașe și a unei migrații de public incredibile, pentru că acolo oricine poată să meargă cu spectacole, plătind bineînțeles. Ei bine, aici am dorit ca, criteriul principal să fie selecția și calitatea, pentru că numai investind în public poți să ai o certitudine a dezvoltării acestui festival. Dacă acum 14-15 ani, când aduceam primele spectacole de stradă, copiii o tuleau la fugă, iar bătrânele se așezau în genunchi și își făceau cruce, acum Sibiul este o terasă uriașă în care oamenii vin, se așează, privesc aceste spectacole, se îmbracă altfel și mâine își vor cumpăra un bilet la teatru și nu numai la teatru, la orice fel de spectacol. Ei bine, suntem singurul festival din lume care are toate biletele vândute și nu întâmplător ați spus 350 de evenimente. Ei bine, din aceste 350 de evenimente aproape 180 sunt spectacole indoor, în spații în care se vând bilete și faptul că peste tot este o aglomerație uriașă, aseară am jucat "D-ale carnavalului" cu probabil în jur de 70-80 de spectatori în plus care au dorit să stea pe jos numai să poată să vadă acest spectacol.
Realizator: Domnule Chiriac, să știți că ați deschis a cutie a Pandorei în sens bun, evident. Multe mesaje și nu îl dau exemplu decât pe cel al domnului Ioan Cosma din Fălticeni, ne spun că auzind în acest an ceea ce ați făcut acolo, anul viitor doresc din tot sufletul să vină. S-ar putea să nu faceți față, să fie o explozie și de ce nu, întrebarea domnului Ioan Cosma - poate dura mai mult de 10 zile și când se va desfășura în 2012 festivalul?
Constantin Chiriac: Anul viitor festivalul va fi între 25 mai - 3 iunie. Va fi exact, la fel ca și în acest 10 zile, pentru că nu ne putem îngădui să...
Realizator: Da, costă foarte mult, sigur.
Constantin Chiriac: Nu este numai vorba de bani. Noi avem o agendă pe care o dezvoltăm pe parcursul multor ani./salina/lpop
Realizator: Costă. Da, costă foarte mult. Sigur!
Constantin Chiriac: Nu este numai vorba de bani.
Realizator: Așa...
Constantin Chiriac: Noi avem o agendă pe care o dezvoltăm pe parcursul multor ani. În această clipă, 80% din programul festivalului de anul viitor este gata. Avem 30% din festivalul 2013. Avem evenimente deja semnate pe contract pentru 2014, pentru 2015. În același timp, toate structurile care concură la desfășurarea acestui festival - Teatrul Național, festivalul, care este el însuși o structură independentă, așa cum spuneam, Școala de teatru din cadrul Universității "Lucian Blaga", Școala de management cultural din cadrul Universității "Lucian Blaga", Bursa de Spectacole de la Sibiu - toate sunt structuri care au programe proprii. Să nu uităm că Teatrul Național din Sibiu joacă în jur de 45 de reprezentații pe lună, deci mai mult de un spectacol pe zi. În cadrul festivalului jucăm în 66 de spații de joc. Teatrul Național, pe sezonul normal, joacă în 11 locații de joc, are zeci de turnee internaționale. Ei bine, pentru ca toate aceste lucruri să se desfășoare, trebuie să fie acest moment de vârf care este Festivalul Internațional de Teatru. În același timp, să nu uităm că noi, cu toții existăm într-un dialog cu lumea, iar că marile festivaluri, toate își au personalizată perioada în care se desfășoară. Orice schimbare presupune o tulburare de ape, o competiție pe care noi cu foarte mare greu am câștigat-o și din această cauză nu avem cum să ducem acest festival pe o perioadă mai lungă.
Realizator: Mai lungă, da. Domnule Chiriac, ați spus "zeci de turnee internaționale", dar și românii vor să vă vadă. Mihai Mitea din Cluj vă întreabă dacă ar fi vreo șansă ca "Faust" să ajungă și la Cluj sau alte spectacole ale teatrului din Sibiu.
Constantin Chiriac: Datorită unei companii din Sibiu, Ambient, care s-a născut odată cu festivalul, am fost la Cluj în toamna aceasta. Respectiva firmă a plătitit ca noi să ajungem în Cluj. Am jucat "Electra" lui Mihai Măniuțiu, chiar în ziua în care Mihai sărbătoarea momentul în care a fost numit director la Cluj. A fost o minune, pentru că sala Clujului, care are 1.100 de locuri, a fost neîncăpătoare, au fost în jur de 1.300 de oameni în acea sală. Mărturisea lumea că niciodată n-au văzut atât de mulți spectatori într-o sală totuși foarte mare. Ei bine, acest lucru îl vom repeta de mai multe ori. În schimb, "Faust" nu poate fi văzut decât la Sibiu, pentru că este un spectacol care a fost conceput într-o hală industrială lungă de 70 de metri, lată de aproape 30 de metri și înaltă de 15 metri, este o desfășurare de forțe fără precedent, sunt 140 de oameni care sunt pe scenă. Singurele deplasări pe care ni le putem permite sunt marile festivaluri sau evenimentele cu totul și cu totul speciale, create pentru acest spectacol. Este vorba de prezența pe care am avut-o la Frankfurt și la Edinburgh în 2009, un succes absolut răsunător în acest an. Și după câte știu, RADIO ROMÂNIA va fi partener pentru acest eveniment. Vom merge la Bruxelles în perioada 6-16 octombrie, unde vom da patru reprezentații. Sunt convins că prezența /lui/ "Faust" la Bruxelles va schimba imaginea României. De fapt, avem în intenție să invităm Parlamentul European, Comisia Europeană, media importantă din capitala europeană, în așa fel încât această bijuterie să poată să schimbe tot ceea ce înseamnă percepție proastă a României peste hotare. Peste câteva zile, la final de octombrie, vom fi cu "Faust"-ul la Bochum, un spațiu în care niște hale industriale au fost refăcute în spații de joc. Deci, practic, va fi o migrare către un spațiu geamăn spațiului de la Sibiu, care atrage an de an zeci de mii de turiști de peste tot, pentru că suntem singurul teatru din România care are bilete online./lpreda/lpop
Oricine, accesând www.sibfest.ro. poate să-și cumpere la toate spectacolele Teatrului Național din Sibiu, care nu sunt decât 80 la număr, și totdeauna o spun cu mândrie mai mult decât toate teatrele din București la un loc, pot să-și cumpere un bilet în orice monedă din lume, din orice loc al lumii.
Realizator: Da, e tulburător. Ați spus de aceste metode cu totul și cu totul moderne. Se leagă bine de întrebarea următoare. Nicu din Vaslui vă întreabă ce vârstă ați constatat că au avut spectatorii? Sigur, e relativă, o medie așa, cam cum...?
Constantin Chiriac: Pe parcursul anului, așa cum spuneam, noi jucăm în jur de 45 de reprezentații pe lună, deci mai mult de o reprezentație pe zi. Ei bine, suntem singura structură de gen din România și probabil una din foarte, foarte puținele din lume care anul trecut a jucat cu proporția de mai mult de 100% spectatori în sală, iar media spectatorilor pe repertoriul curent este de 78% până în 30 de ani. Uitându-ne la spectatorii din acest an, în primul rând la evenimentele de stradă care sunt forța festivalului și care au putut să schimbe în timp dimensiunea socială a festivalului, am constat că în jur de 60% sunt spectatori tineri, spectatori care vin de peste tot.
Realizator: E absolut tulburător. Mihai Mitea din Cluj revine. A înțeles, probabil, va ajunge la Sibiu și merită să vadă Faustul la fața locului, acolo unde piesa a fost creată. Vă întreabă însă dacă dvs. considerați că există o penurie de piese românești contemporane. Știm bine, s-a vorbit foarte mult de literatura de sertar până în 1989 și asta ar fi ideea domnuluui Mihai Mitea: unde este creația românească sau care este părerea dvs. Există ofertă de calitate sau nu?
Constantin Chiriac: Oferta de calitate trebuie încurajată. Din această cauză, Festivalul Internațional de Teatru a dezvoltat o secțiune care se numește "Spectacole-lectură". Aceată secțiune a fost dezvoltată după trei ani de la inaugurarea festivalului, datorită a trei oameni: Kenneth Campbell din SUA, Valentin Silvestru, regretatul critic român, și Mircea Ivănescu, marele poet, care este și astăzi printre noi și ne bucurăm că îl avem aici la Sibiu. Ei bine, scopul acestei structuri, acestei secțiuni a festivalului a fost promovarea dramaturgiei românești în dialog cu dramaturgia universală. An de an alegem șapte spectacole, șapte texte noi pe care le prezentăm în lectură împreună cu Teatrul Național Radiofonic al Societății Române de Radiodifuziune pe care le înregistrăm și care se difuzează de către Teatrul Național Radiofonic pe parcursul întregului an. Sunt participanți, nenumărați spectatori, dar sunt participanți totdeauna un critic de teatru și un critic literar care moderează după lectură discuțiile și sunt prezenți de față regizorii, actorii, producătorii, oameni care sunt implicați direct în nașterea unui spectacol. Ei bine, noi am încercat să stimulăm această creație și faptul că până acum la Sibiu au fost prezentate 108 piese din lume în care de fiecare dată au fost cel puțin două piese românești, dă dimensiunea adevărată a travaliului pe care festivalul și Teatrul Național din Sibiu îl fac pentru promovarea cuvântului artistic. Ei bine, vă dau un singur exemplu.Anul trecut a fost prezentat spectacolul "Felii", al Liei Bugnar în cadrul Festivalului Internațional de Teatru. Ei bine, anul ăsta acest spectacol a devenit realitate, iar Ofelia Popii a luat premiul pentru ea mai bună actriță într-un rol feminin din România, pentru a doua oară ea interpretând șapte caractere care au fost scrise special pentru Lia Bugnar. Vedeți, toate aceste structuri, ele trebuie puse la modul inteligent să muncească, să producă. Nu întămplător am dat acest exemplu, pentru că majoritatea pieselor care au fost prezentate în spectacole-lectură au devenit piese pe scenele din România și din lume./eradu/ilapadat
Sunt nume celebre care au debutat aici, la Sibiu, ca Eric Durnez, ca Paul Emond și așa mai departe. Toți dramaturgii noștri tineri de la, știu eu, Geanina Cărbunaru la Peca Ștefan au trecut pe la Sibiu și au prezentat aceste spectacole în cadrul Festivalului Internațional de Teatru în secțiunea Spectacole-lectură.
Realizator: Da. Să-i spunem domnului Mihai Mitea din Cluj că poate această piesă, o piesă evident de succes, vedeta dumneavoastră, Ofelia Popii, alături de piesa Liei Bugnar ar putea merge la Cluj. Este o formulă oarecum mai ușor de dus în turneu.
Constantin Chiriac: În mod cert și ne și gândim în acest sens.
Realizator: Îl avem alături, domnule director, și pe vedeta dumneavoastră din punctul de vedere al teatrologiei, este vorba de domnul George Banu. Este, evident, o colaborare pe care de câți ani o aveți cu domnia sa? O prietenie veche.
Constantin Chiriac: În primul rând este o mare onoare și o prietenie să-l ai pe unul din cei mai importanți oameni de teatru din lume. Să nu uităm, a fost trei mandate la rând președintele Asociației Internaționale a Criticilor de Teatru din Lume, președinte de onoare pe viață, profesorul George Banu, profesor la Sorbona. De asemenea, cel care a fost consultant la Actes Sud, cel care este președintele premiilor Europa. Este o listă uriașă în spatele domniei sale și o activitate incredibilă, pentru că dumnealui a avut șansă să-i cunoască și să lucreze și să facă cărți aproape cu toți marii regizori din lumea aceasta. Este o șansă, așa cum spuneam, să-l avem consultant artistic al festivalului, al Teatrului Național, iar multe din proiectele cele mai importante au prins viață datorită propunerilor pe care domnia sa le-a făcut, datorită relațiilor pe care domnia sa le are în lume. Ne știm de multă vreme, iar prezența domniei sale dă o mare credibilitate festivalului.
Realizator: Bună dimineața maestre!
George Banu: Bună dimineața!
Realizator: În ultima zi a festivalului este mai mult decât important să știm un punct de vedere al dumneavoastră. Cum credeți că s-a desfășurat această ediție? Sunteți mulțumit?
George Banu: În primul rând cred că și pentru domnul Chiriac și pentru toată lumea trebuie să mulțumim cerului pentru că din punct de vedere meteorologic este o reușită totală. Ceea ce conteză pentru un festival în care activitățile în aer liber sunt atât de importante, sunt atât de importante și pentru festival, dar și pentru oraș. În fiecare seară vedeam zeci de oameni, sute de oameni care plecau din Piața Mare și-mi dădeam seama în ce măsură un festival ca acesta poate crea legătură socială, poate crea o legătură altfel decât cea cotidiană între oameni. Sunt reuniți nu neapărat pentru a vedea un meci de fotbal, ceea ce este foarte important, dar și un act care deschide imaginația. Amintirile pe care le vor avea mulți dintre tinerii care erau în Piața Mare sun legate de festival și aceste amintiri sunt întotdeauna amintiri poetice unice ale unor acțiuni, ale unor evenimente pe care viața nu le poate produce, ci doar arta venită printre oameni. Acest lucru mi se pare extrem de important pentru festival și el capătă o foarte mare importanță. Pe de altă parte mi se pare extrem de binevenit faptul că domnul Chiriac și festivalul de la Sibiu este un festival extrem de /federator/ în sensul în care ocupă și suprafața și subteranele orașului. Faptul că sunt multe spectacole în pivnițe, în locuri ascunse, dă o dimensiune secretă a festivalului. Este această dimnesiune deschisă asupra întregii comunități a orașului și alături sunt minorități de oameni tineri care au nevoie de publicuri mai restrânse. Acest lucru mi se pare extrem de important pentru desfășurarea ulterioarelor ediții ale festivalului. Iar pe de altă parte pot fi salutate performanțele care au avut loc în Teatrul de la Sibiu, ca și în Sala Mare, ca și în Sala Thalia. Deci aș spune că festivalul este stratificat, federator, extrem de complex și la aceasta se adaugă din ce în ce mai mult o activitate intelectuală. Nu trebuie să... În ciuda faptului că uneori credem că intelectualii sunt inutili fenomenelor sociale generale și că ei sunt obișnuiți cu singurătatea, faptul că aici au venit și vin în continuare mari intelectuali, anul trecut venise domnul Șora, anul acesta au venit Gabriel Liiceanu, Sorin Alexandrescu, dă o dimensiune intelectuală importantă festivalului./lazard/ilapadat
Realizator: Domnule George Banu, domnul Chiriac spunea că se sfătuiește îndeaproape cu dumneavoastră în tot ceea ce face. Ne-ați putea devoala pentru 2012 ce, să spun, noutate puneți la cale? Pentru că întotdeauna ceva tradițional trebuie să aducă și un strop de noutate? V-ați gândit la un clou, la o cheie, la un fir roșu al festivalului 2012? Ați putea devoala ceva?
George Banu: La un fir roșu eu încă nu am vorbit cu domnul Chiriac fiind foarte ocupat în festival, dar știu că în primul rând este perspectiva ca după ce anul acesta am publicat cartea unuia dintre cele mai importante figuri din teatrul european, Luc Bondy, care conduce festivalul de la Viena și Teatrul Odeon, sperăm să vină la anul viitor Patrice Chéreau. După aceea unul dintre cei mai importanți oameni de teatru europeni, Wajdi Mouawad, care a făcut o trilogie la Avignon și care acum pregătește o trilogie antică, va veni cu un spectacol extrem de important, intitulat "Singuri". Sunt proiecte legate de venirea spectacolului Emmanuel de Marcy cu "Rinocerii" și dincolo de acestea, după ce se termină acest festival ne vom întâlni și ne vom gândi la alte lucruri care să poată să surprindă și în același timp să poată fi descoperiri. Este extrem de important ca un festival să descopere nume și opere noi.
Realizator: Mulțumim tare mult maestre. A fost o onoare să vă avem alături. Să dea Domnul să va iasă tot ce vă propuneți pentru 2012.
George Banu: Și eu vă mulțumesc!
Realizator: Domnule Chiriac, cred că principala problemă pentru 2012 nu va fi organizarea festivalului. Este clar că țineți totul sub control. Cred că marea problemă vor fi locurile de cazare, pentru că, jur, va fi cel puțin dublu publicul anul viitor./lazard/ilapadat
Constantin Chiriac: Vă dați seama, dacă în acest an, având contracte aproape cu toate hotelurile din Sibiu, am avut momente în care am fost nevoiți să cazăm la Ocna Sibiului și în alte împrejurimi, pentru că nu mai exista niciun singur loc în Sibiu. Vă dați seama ce dimensiune a căpătat exodul către Sibiu în perioada Festivalului Internațional de Teatru. De altminteri, să știți că acest exod continuă aproape pe perioada întregii veri, pentru că noi am hotărât ca activitatea teatrului să nu fie niciodată închisă. Niciodată nu veți vedea porțile închise și storurile coborâte la Teatrul Național din Sibiu, așa cum se întâmplă în majoritatea teatrelor pe perioada verii. Este aberant ca Sibiul să aibă atât de mulți turiști pe perioada verii, iar noi să nu avem o stagiune de vară. Ei bine, în toate week-end-urile la Sibiu se va putea vedea "Faust", se vor putea vedea cele două spectacole pe tramvai. Anul acesta am făcut un spectacol special, "Ispita Cioran", văzută pe tramvaiul de la Sibiu până la Rășinari. Avem în alte două hale industriale spectacole, avem în Piața Mare, avem în Piața mică, în câteva spații expoziționale din Sibiu. În același timp, vom pregăti stagiunea care vine, vom fi în repetiții cu alte trei spectacole, iar în toamnă vom face o mini-stagiune, în așa fel încât pe durata întregii veri, cu o bună politică de marketing, inteligentă, în care să putem să dăm șansa actorilor și celorlalți angajați ai teatrului să aibă concediul legal, dar cu o planificare bună, putem să aducem această bucurie extraordinară a spectacolelor în fața publicului.
Realizator: Domnule director Constantin Chiriac, ne luăm la revedere de la festival, dar nu de la dumneavoastră, pentru că este clar, o să rămânem prezenți în tot ceea ce mișcă acolo, orice moment important va fi o onoare să-l prezentăm și noi în "Matinal". Vă mulțumim tare mult și Doamne ajută. Spor la treabă pentru Sibiu 2012.
Constantin Chiriac: Toate cele bune.
Realizator: Numai bine. La revedere.