Afrim, Dabija și Purcărete, în lupta pentru trofeul UNITER
Au fost făcute publice nominalizările la Premiile UNITER, care anul acesta vor fi acordate pe 13 mai, în cadrul unei gale ce va fi ținută în premieră la Iași, în Sala Mare a Teatrului Național „Vasile Alecsandri“. Două teatre, Naționalul din București și cel din Sibiu, își împart aproape în mod egal nominalizările.
Anul acesta nominalizările făcute de juriul de preselecție format din criticii Mircea Morariu, Ion Parhon și Maria Zărnescu sunt cu mult mai echilibrate decât cele din anul precedent, care au stârnit un val de nemulțumire. Sigur că nici de această dată nu vor lipsi discuțiile pro și contra. Cele mai multe nominalizări le au Teatrul Național din București (8), Teatrul Național „Radu Stanca“ din Sibiu (6) și Teatrul Maghiar de Stat din Cluj (3).
Debutanți, cronicari, scenografi
Nominalizările sunt absolut lăudabile începând chiar de la categoria debut, unde se regăsesc foarte tinerii actori Vlad Bîrzanu (care și-a început cariera încă de pe când era elev de liceu la Baia Mare, jucând sub bagheta lui Victor Ioan Frunză și apoi a lui Radu Afrim și care acum este nominalizat pentru primul lui rol de când a trecut la „profesioniști“, rolul Flaut, cârpaci de foale din spectacolul „Visul unei nopți de vară“ la Teatrul „Anton Pann” din Râmnicu Vâlcea), Silvia Torok (care face un rol absolut senzațional în „Fetița din bolul peștișorului auriu“, montat de Radu Afrim la Teatrul German de Stat din Timișoara) și Rareș Florin Stoica pentru rolul Claudio din spectacolul „Băiatul din ultima bancă“, montat de Tudor Cristian Popescu la Teatrul Național București.
Un alt candidat pe această listă ar fi putut fi Andrei Grigore Sava, de la Teatrul Național din Iași pentru rolul Elena din „Visul unei nopți de vară“, dar probabil că nu a fost luat în considerare pentru că el este încă student.
Cel mai bun spectacol de teatru radiofonic va fi ales dintre: „Cei din urmă vor fi cei din urmă“, scenariul și regia artistică Gavriil Pinte, producție a Societății Române de Radiodifuziune, „D’ale carnavalului“, adaptarea radiofonică și regia artistică: Alexandru Darie, producție a Societății Române de Radiodifuziune, și „Suzana“, scenariul și regia artistică: Ilinca Stihi, producție a Societății Române de Radiodifuziune.
La premiul pentru critică teatrală sunt nominalizați colegii noștri Oltița Cîntec, Cristina Rusiecki și Octavian Saiu.
La cea mai bună scenografie se înfruntă multipremiatul (unii i-ar zice „eternul“) Dragoș Buhagiar pentru scenografia spectacolului „Călătoriile lui Gulliver“ la Teatrul Național „Radu Stanca” Sibiu (la fel de bine Buhagiar putea fi nominalizat și pentru fabulosul decor din „Fetița din bolul peștișorului auriu“),Adrian Damian pentru scenografia spectacolului „Viața e vis“ la Teatrul Național din Timișoara, și Helmut Stürmer pentru scenografia spectacolului „Două loturi“ la Teatrul Național din București.
Printre cei care ar mai fi meritat să fie nominalizați la această categorie se numără Adriana Grand, cu scenografia de la „Îngeri în America“ (Teatrul Metropolis), Cristina Milea, cu decorul de la „În curând vine timpul“ (Teatrul „Regina Maria“ din Oradea) și Wanda Maria Sturdza pentru cel de la „Năpasta“ (Teatrul Național București).
Actori, actrițe, regizori,spectacole
La categoria cel mai bun actor în rol secundar se înfruntă doi actori maghiari, celebrul András Hatházi pentru rolul Judecătorul Brack din spectacolul „Hedda Gabler“ la Teatrul Maghiar de Stat Cluj, Bányai Kelemen Barna pentru rolul Florin din spectacolul „Beznă de mină“ la Teatrul Național Târgu Mureș – Compania „Tompa Miklós” și Marius Manole pentru rolul Povestitorul din spectacolul „Două loturi“ la Teatrul Național București. Manole, credem noi, ar fi putut fi nominalizat la această categorie și pentru rolul lui Ion Nebunul din „Năpasta“.
Echilibrul etnic este perfect la nominalizările pentru cea mai bună actriță în rol secundar, pe listă fiind o unguroaică (Enikő Györgyjakab pentru rolul Doamna Elvsted din spectacolul „Hedda Gabler“ la Teatrul Maghiar de Stat din Cluj), o româncă (Ofelia Popii pentru rolul Sofia Egorovna din spectacolul „Platonov“ la Teatrul Național „Radu Stanca” din Sibiu) și o nemțoiacă (Olga Török pentru rolul Sylvia din spectacolul „Fetița din bolul peștelui auriu“ la Teatrul German de Stat din Timișoara)
În ceea ce privește cel mai bun actor în rol principal, pe această listă îi putem găsi pe George Costin pentru rolul „Maiorul“ din spectacolul „Familia Tót“ la Centrul Cultural pentru UNESCO „Nicolae Bălcescu” București (același George Costin meritând însă din plin să fie nominalizat și pentru turul de forță pe care-l face în „Îngeri în America“), Lari Giorgescu pentru rolurile din spectacolul „D’ale noastre“ la Teatrul Național București (spectacol în care el face un Cațavencu de neuitat) și Nicu Mihoc pentru rolul titular din spectacolul „Platonov“ la Teatrul Național „Radu Stanca” Sibiu.
Dacă tot este să ne luăm în serios rolul de chibiți de pe margine, am putea spune că pe această listă ar fi putut fi și Andi Vasluianu pentrul rolul Lupului din „Capra cu trei iezi“, montat de Alexandru Dabija la Teatrul Act, dar și George Ivașcu pentru rolul din „Îngeri în America“, pus în scenă de Victor Ioan Frunză la Metropolis.
Pentru titlul de Cea mai bună actriță în rol principal se vor lupta Emilia Dobrin pentru rolul Capra din spectacolul „Capra cu trei iezi“ la Teatrul ACT București, Imola Kézdi pentru rolul titular din spectacolul „Hedda Gabler“ la Teatrul Maghiar de Stat Cluj și Tania Popa pentru rolul Fata din spectacolul Fata din curcubeu la Teatrul Național București.
Potențiale candidate ar fi fost Liliana Ghiță pentru rolul din „În curând vine timpul“, Virginia Mirea („Îngeri în America“) și Crina Semciuc (pentru Anca din „Năpasta“).
Cel mai bun regizor se va alege dintre Radu Afrim pentru regia spectacolului „Năpasta“ la Teatrul Național București, Alexandru Dabija pentru regia spectacolului „Două loturi“ la Teatrul Național București și Silviu Purcărete pentru regia spectacolului „Călătoriile lui Gulliver“ la Teatrul Național „Radu Stanca” din Sibiu.
Iar cel mai bun spectacol se va decide dintre montările „Călătoriile lui Gulliver, exerciții scenice inspirate din opera lui Jonathan Swift“ la Teatrul Național „Radu Stanca” din Sibiu, „D’ale noastre“ de Gigi Căciuleanu la Teatrul Național București și „Platonov“ de A.P. Cehov la Teatrul Național „Radu Stanca” din Sibiu.
Marele nedreptățit al acestei categorii este, după părerea noastră, spectacolul „Năpasta“, pus în scenă de Radu Afrim la TNB.
Zarurile au fost aruncate așadar astfel că nu ne mai rămâne decât să facem pariuri și să așteptăm Gala Premiilor UNITER. Dat fiind faptul că aceasta va avea loc la Iași, spațiu de înaltă spiritualitate, nu putem decât să sperăm că zeii teatrului le vor da gândul cel bun „juraților“ ce vor alege câștigătorii.
Premiul de excelență: Teatrului Național București pentru conceperea și realizarea excepțională a programului „Caragiale 2012“
Premiul pentru întreaga activitate:
Actor: Matei Alexandru
Actriță: Leni Pințea-Homeag
Regizor: Alexandru Colpacci
Scenografie: Axenti Marfa
Critică
și istorie teatrală:
Constantin
Paiu
Premiul special pentru teatru de păpuși și marionete: Liviu Berehoi.
Premiul special pentru muzică de teatru: Tibor Cari.
Premiul special pentru o viață dedicată poeziei autentice: Tudor Gheorghe.