Rodica Tapalagă – vedeta spectacolelor de teatru radiofonic la Radio România Actualități
Craiova, 1960
|
Vă
invităm să o reascultați pe emblematica artistă în spectacolele:
„Tren
de plăcere”
de Ion
Luca Caragiale –
montare
de excepție realizată de regizorul Mihai Berechet în anul 1982, în
care îi are drept parteneri pe Silvia Dumitrescu Timică și Radu
Beligan, „Fratele
meu, Charles” –
muzical de Edmond
Deda
după comedia „Școala
bârfelilor”
de Richard
Brinsley Sheridan,
regia artistică Alexandru Darian, „Nu
te juca cu dracul!” de
Iacob Negruzzi,
adaptarea
radiofonică: Valentin Silvestru,
spectacol semnat de Cristian Munteanu, „Comedia
celui care și-a luat de nevastă o femeie mută”
de Anatole France,
în care Rodica Tapalagă evoluează alături de Grigore Vasiliu
Birlic, Mihai Fotino si Dem Rădulescu,
sub bagheta regretatului Dan
Puican. Versiunea radiofonică din
anul 1969, semnată de
maestrul Ion Vova, a schiței „Diplomație”
de Ion Luca Caragiale, pe
al cărei afiș veți regăsi alți doi
monștri sacri ai teatrului
românesc: Alexandru Giugaru
și Toma Caragiu, va încheia
repertoriul dedicat actriței
Rodica Tapalagă.
Spectacolele se vor difuza
de la ora 23.05.
Născută
la Dorohoi, la 12 ianuarie
1939, Rodica Tapalagă
a fost admisă, la numai 16 ani, la Academia de Teatru și Film
(ATF) București, la clasa
profesorului și regizorului Ion Șahighian. A debutat, în film,
chiar din anii studenției, iar în teatru, pe scena Naționalului
craiovean, în spectacolul
„Pygmalion” de
George Bernard Shaw, în regia lui Vlad Mugur. Rolul Elizei Doolittle
din spumoasa comedie a dramaturgului irlandez îi va aduce
tinerei actrițe bucuria
întâlnirii cu scena Teatrului Municipal (devenit, ulterior, Teatrul
„Bulandra”), invitația
de a se alătura acestei trupe venind chiar de la doamna Lucia
Sturdza Bulandra, cea care conducea, la acea vreme, prestigioasa
instituție culturală. Vor urma roluri memorabile,
interpretate cu har, talent,
profesionalism și sensibilitate artistică de Rodica
Tapalagă, sub bagheta
maeștrilor teatrului românesc: Liviu Ciulei, Lucian Pintilie,
Lucian Giurchescu, Sanda Manu ori Valeriu Moisescu, spectacole care
vor scrie pagini fundamentale în istoria teatrului românesc.
Montărilor de înaltă ținută artistică, interpretate pe scenele
de la Bulandra sau Teatrul Mic li s-au adăugat, în cei peste 40 de
ani de carieră, ce au urmat, rolurile interpretate în fața
camerelor de filmat, dar
și la Radio.
Începutul anilor ’60 marchează debutul actriței la teatrul la microfon, în spectacolul „Școala femeilor” de Molière, regia artistică fiind semnată de Mihai Zirra. Timbrul inconfundabil, bucuria și exuberanța jocului, amestecul de malițiozitate, luciditate și sensibilitate, amplul registru interpretativ au fost doar câteva dintre atributele personalității sale artistice, care au impresionat și au convins, deopotrivă, realizatorii și ascultătorii teatrului radiofonic, actrița fiind distribuită, în anii ce au urmat, în peste 100 de spectacole radiofonice, inspirate din literatura română și universală, montări dedicate celor mai mici ascultători, dacă ar fi amintim doar interpretarea excepțională a exigentei, dar adorabilei „Mary Poppins” din romanele Pamelei Travers, dar și impresionanta partitură din adaptarea radiofonică a romanului „Domnișoara din Tacna” de Mario Vargas Llosa, ambele montări fiind semnate de regizorul Cristian Munteanu. Premiul Asociației Cineaștilor din România ACIN (1976) pentru rolul din „Tănase Scatiu”, Premiul UNITER pentru întreaga activitate (2001), Premiul Revistei „Cuvântul” la categoria film, pentru rolul Nica din pelicula „Sistemul nervos” (2006), Premiu la secțiunea „Artele spectacolului”, în cadrul Galei Premiilor Municipiului București pentru artă și cultură (2009) sunt doar câteva distincții din bogatul palmares al actriței, ce a răsplătit o viață dedicată teatrului.