„Frumoasa adormită și trezită” de Alexandra Ares, în premieră la Teatrul Național Radiofonic
În distribuție: Rodica Mandache, Nicoleta Lefter, Marius Bodochi, Dan Aștilean, Ionuț Grama, Liviu Lucaci, Angela Ioan, Antonia Neumark, Crenguța Hariton, Cezar Antal, Magda Duțu, Emanuel Varga, Laur Bondarenco. Regia de montaj: Robert Vasiliță. Regia de studio: Milica Creiniceanu. Regia muzicală: Patricia Prundea. Regia tehnică: ing. Mirela Georgescu. Redactor și producător: Domnica Țundrea.
Spectacolul va putea fi audiat în avanpremieră miercuri, 6 noiembrie 2019, de la ora 17.00, la Muzeul Național al Literaturii Române, de pe strada Nicolae Crețulescu nr. 8 din București. Intrarea este liberă, în limita locurilor disponibile.
Scriitoarea Alexandra Ares este puternic afirmată atât în spațiul autohton, cât și în cel american, unde se bucură de o reală recunoaștere, confirmată de premii și distincții literare de prestigiu. Tratând cu umor probleme ca iubirea, fidelitatea, veșnica aspirație către cuplul ideal, piesa „Frumoasa adormită și trezită” este remarcabilă prin dialogul spiritual, nota feminină, stilul plin de prospețime și de vioiciune, atenta analiză a caracterelor.
Autoarea Alexandra Ares ne-a mărturisit: „Am scris această piesă la New York în 2005, când începusem primul meu roman, ‹‹Visătoarele››, și am simțit nevoia să iau o pauză de 3 săptămâni pentru a scrie teatru. Era o perioadă de mare efervescență literară când spărgeam gheața cu scrisul și cu mine însămi. Piesa este un basm modern care explorează nevoia contradictorie de dragoste și de libertate a femeii moderne și confruntă iluziile feminine ale copilăriei cu realitățile complicate ale vieții care fac viața mai interesantă și mai dramatică decât basmul.”
În
„Istoria
dramaturgiei contemporane”,
criticul de teatru Mircea
Ghițulescu afirma:
„O piesă epică despre eterna căutare a fidelității în amor și
despre eterna ei încălcare. Despre Prințul visat și Zmeul real
din care se compune viața unei femei. Dar și despre instabilitatea
granițelor dintre aceste două reprezentări ale masculinității.
Autoarea montează totul pe fundalul unei frumoase povești (La
Belle de la bois dormant/ Frumoasa din pădurea adormită)
de Charles Perrault pe care o despletește în toate implicațiile
sale transformând un basm pentru copii într-o analiză a
instabilității sexuale în contradicție cu setea de stabilitate a
vieții. Temă veche de când lumea pe care, însă, Alexandra
Grigorescu-Ares o tratează într-un mod cu totul original printr-un
amestec de insolență, gravitate și candoare... Această micuță
Onda care supune unei analize imprevizibile basmul cu Frumoasa
adormită nu este numai viitoarea femeie ci Alexandra Grigorescu-Ares
însăși care examinează realitatea cu o gândire neconvențională.”
Piesa
aduce, totodată, în atenția publicului, realitatea socială din
momente semnificative ale istoriei României, amestecând
considerațiile generale cu detalii istorice surprinzătoare, într-un
stil imprevizibil și cuceritor.
Pentru
regizoarea Diana Mihailopol, un spectacol după acest text a
reprezentat o adevărată provocare, un pariu artistic câștigat, o
operă împlinită, echilibrată și armonioasă, alternând
prezentul și proiecțiile în amintire, conturând un univers
auditiv credibil și elocvent.
Coloana
sonoră, realizată de către ing. Mirela Georgescu, dobândește
caracterul unui acompaniament nuanțat, potrivit stilului piesei,
amplificând atmosfera, ideile, stările sufletești, iar muzica
sugestivă adusă de către Patricia Prundea, semnatara regiei
muzicale, are menirea de a susține dialogul, pasiunile, viața
subtilă, ascunsă, intensă, a personajelor.
Nicoleta
Lefter, în rolul Ondei, izbutește o creație actoricească
impresionantă, amestec de feminitate, vulnerabilitate, putere,
inventivitate, trecând subtil de la o stare la alta, conferind
replicilor sale emoție și expresivitate, în dialog cu excelenții
săi parteneri Marius Bodochi, Dan Aștilean, Ionuț Grama și Liviu
Lucaci.
Spectacolul
radiofonic „Frumoasa
adormită și trezită”,
în regia Dianei Mihailopol, este viu, incitant, capabil să
vorbească direct ascultătorului contemporan, iar construcția pe
mai multe planuri sonore a oferit echipei artistice ocazia de a
explora fascinanta lume auditivă, descoperindu-i noi valențe și
subtilități.
Domnica Țundrea