Festivalul Internațional Grand Prix Nova #online 2020, ediția a VIII-a, a adus sărbătoarea spectacolului sonor în spațiul virtual
În perioada 1-30 iunie, Radio România a organizat o ediție exclusiv online a Festivalului Internațional de Teatru Radiofonic Grand Prix Nova. Vreme de o lună, festivalul a adus în casele ascultătorilor atmosfera sărbătorii festivaliere și s-a bucurat de o numeroasă audiență online. Pasionați de fascinanta lume a spectacolelor sonore, oameni din România și din întreaga lume au avut oportunitatea de a asculta on-line pe www.grandprixnova.ro sau www.eteatru.ro 39 de producții selectate în cele trei secțiuni ale festivalului: Drama, Short Forms și Binaural.
Între 24 și 28 iunie participanții au avut oportunitatea să se întâlnească on-line cu membrii juriului pentru dezbaterile dedicate fiecărei secțiuni a competiției. Timp de cinci zile, înregistrarea discuțiilor transmisă pe Facebook a marcat un număr record de vizualizări, unele dezbateri fiind urmărite de mai mult de 6000 de persoane.
Marți, 30 iunie, în transmisia live pe pagina de facebook Grand Prix Nova Romania, au fost anunțați câștigătorii ediției a VIII-a a Festivalului Internațional de Teatru Radiofonic Grand Prix Nova.
Câștigătorii GPN #online 2020 sunt:
RADIO DRAMA category
-
The Ears Game
Author & Director: Jiűí Adámek
Czech Radio
Czech Republic
-
Holidays from Suicide
Authors & Directors: Birgit Kempker and Anatol Atonal
Swiss Radio and Television
Switzerland
-
101 FM
Director & Sound engineer: Mihnea Chelaru
Radio Romania
Romania
SHORT FORMS category
-
The Painting - Director's Cut
Autor, Director & Sound engineer: Neil Sandell
Canada
-
Earthquake
Director: Dario Harjaèek
HRT Radio
Croatia
-
People's House
Director: Ilinca Stihi
Radio Romania
Romania
BINAURAL DRAMA category
-
Silence
Director: Bettina Mittelstraß, Jascha Dormann
Idee und Klang Audio Design
Switzerland
-
Letter to Irma
Directors & Sound engineers: Benoit Bories and Aurélien Caillaux
Le Labo Radio Télévision Suisse Espace 2
Switzerland
-
Dreamways
Directors & Sound engineers: Martina Weber, Lena Löhr, Carina Pesch
GERÄUSCHKULISSE
Germany
Jury's Special Prize
Zurab Kandelaki - for his unique and poetic language; for his enrichment of radio culture; for his many original productions and his great devotion to Radio Art.
Georgian Public Radio
Georgia
Juriul
Importanți
specialiști din domeniu, membrii juriului au colaborat de la
distanță, prin video-conferințe de evaluare și decizie. Juriul a
fost format din cinci personalități ale creației radiofonice
internaționale, producători de radio sau artiști ai spectacolului
sonor multipremiați la nivel interrnațional. Președintele
juriului, Bernard Clarke (artist, producător la RTÉ lyric fm
Irlanda) a fost secondat de Soila Valkama
PremiileTeatrului Național Radiofonic
Radio România oferă anual distincții pentru cele mai valoroase prestații actoricești ale stagiunii Teatrului Național Radiofonic din anul precedent ca gest de recunoaștere și apreciere a valorii artiștilor cu care colaborăm. Premiile anului 2020 sunt:
PENTRU
DEBUT – „ILINCA TOMOROVEANU”
Nicoleta Lefter
pentru rolul Onda,
din spectacolul Frumoasa adormită și trezită de Alexandra Ares,
regia
artistică Diana Mihailopol
CEA MAI BUNĂ INTERPRETARE FEMININĂ
Gabriela Popescu,
pentru rolul Anastasia
din
spectacolele Anastasia
Dicescu -
Bucuria muzicii și Anastasia
Dicescu -
Aria destinului de
Magda Duțu și Manuella Popescu, regia artistică: Petru
Hadârcă
CEA
MAI BUNĂ INTERPRETARE MASCULINĂ
Ion Caramitru
pentru rolul Hamlet,
din
spectacolul Hamlet de
William Shakespeare, regia artistică: Mihai Lungeanu
Hamlet... după Hamlet
Puțini actori se pot plânge că Hamlet nu le dă pace, că-i terorizează, că le măsoară energia, că-i face să fie atenți pe unde calcă.
Personal, sunt terorizat de faptul că acest personaj nu mă lasă să evadez din perimetrul unei capodopere căreia nu i s-a dovedit încă perisabilitatea. M-am apropiat de Hamlet în anul II de facultate, la 20 de ani, când am spus, în clasă, cu voce tare, replicile unor scene din cele 5 acte consacrate. În anul III, am declamat, tot în clasă, un act întreg, pentru ca în anul IV, să-mi dau licența cu un spectacol ”Hamlet” studențesc. Exact 20 de ani mai târziu, la Teatrul Bulandra, un celebru regizor englez, Richard Eyre, urma să monteze ”Hamlet” cu o distribuție remarcabilă. N-a fost sa fie.
În noiembrie 1985, are însă loc premiera ”Hamlet”, în regia lui Alexandru Tocilescu, spectacol de prim plan în rezistența la sistem a Teatrului Românesc.
În 1992, după turneul de la Teatrul Odeon din Paris, împlinind 50 de ani, am decis să mă opresc. Spectacolul făcuse istorie atât în Anglia, la Teatrul Național din Londra, în 1991, cât și la Dublin, în același an. Se jucaseră în 7 ani, peste 200 de spectacole.
Au urmat ecouri critice de apreciere care nu s-au oprit încă.
Sunt obligat să mulțumesc Teatrului Național Radiofonic de a înregistra, acum, la atâția ani de la premieră, acest text unicat, încercând să reconstituie ce s-a mai putut din distribuția originală.
Aflând de premiul de interpretare oferit de Radio România, am datoria să vă amintesc un fapt. În 1986, ATM, prin secția de critică, acorda premiul pentru cel mai bun spectacol, regizor, scenograf și actor, spectacolului ”Hamlet” de la Bulandra. Comitetul de Cultură și Educație Socialistă nu a fost de acord și a menținut doar premiul de interpretare pentru ”Hamlet” ex aequo cu rolul ”Papură Vodă” dintr-un text clasic românesc.
Am refuzat atunci premiul și m-am alăturat colegilor mei năpăstuiți Alexandru Tocilescu și Dan Jitianu.
Iată de ce, premiul Dumneavoastră vine să închidă un cerc mai mult decât dramatic al unei povești care însumează, azi, aproximativ 58 de ani. O viață întreagă.
Vă mulțumesc.
Ion
Caramitru
Anunțarea premiilor TNR a avut loc în cadrul ceremoniei online de comunicare a palmaresului competiției internaționale Grand Prix Nova #online 2020, de marți, 30 iunie, pe platformele www.grandprixnova.ro și www.eteartu.ro și pe pagina de facebook a festivalului Grand Prix Nova Romania