Ascultă e-teatru

Arhiva In actualitate

Irina Petrescu- vedeta spectacolelor de teatru radiofonic, între 23 - 26 mai, la Radio România Actualități

Sâmbătă, 21 Mai 2016
 

,,În această meserie, cred în buna-credință a actorului, în cinste, în neminciună. Îmi pare paradoxal. Meseria noastră este a făcăturii, a minciunii, dar trebuie să existe un adevăr, o credință, o sinceritate, pe care publicul o caută și o cercetează fără greș. (…)Scena este teribil de crudă și de nemiloasă și arată toate defectele de caracter ale actorului. Trebuie să ai grijă să fii cât mai curat, cât mai sincer, cât mai adevărat, pentru că scena e crudă și te trădează" mărturisea, într-un interviu actrița Irina Petrescu. Născută la București la 19 iunie 1941, absolventă a Institututului de Artă Teatrală și Cinematografică ,, Ion Luca Caragiale’’ din București, promoția 1963, la clasa profesorilor Ion Șahighian si David Esrig, Irina Petrescu avea să debuteze, un an mai târziu, în piesa "Noaptea e un sfetnic bun" de Alexandru Mirodan, în regia lui Radu Penciulescu, la Teatrul Bulandra, scenă care îi va dărui succese răsunătoare, într-o impresionantă carieră artistică, de aproape cinci decenii, în spectacole care au scris istoria teatrului românesc contemporan, dacă ar fi să amintim doar rolurile din montările: Leonce și Lena de Georg Buchner, A douăsprezecea noapte de William Shakespear, Elisabeta I de Paul Foster , Casa cea nouă de Carlo Goldoni, Cu ușile închise de Jean Paul Sartre, O, ce zile frumoase! de Samuel Beckett , Dimineața pierdută de Gabriela Adameșteanu , Uriașii munților de Luigi Pirandello , Mizantropul de Moliere Caligula de Albert Camus , Thomas a Becket de Jean Anouilh, Hamlet de William Shakespeare Unchiul Vanea de A.P. Cehov , Oblomov după I.A. Goncearov (2003), Căsătoria de Gogol (2003) ori Elizaveta Bam de Daniil Harms, în direcția de scenă a celor mai importanți regizori ai secolului XX.

Deși, în același interviu, actrița își mărturisea pasiunea nețărmurită și opțiunea definitivă pentru teatrul de scenă, de numele domniei sale se leagă și o bogată creație cinematografică, încununată cu importante distincții dar și numeroase roluri la teatrul de televiziune.

Irina Petrescu are însă și o impresionantă operă radiofonică, alcătuită din zeci de partituri memorabile, în spectacole de colecție din Fonoteca de Aur. Începând de luni, 23 mai și până joi, 26 mai 2016, Teatrul Național Radiofonic vă invită să ascultați, la Radio România Actualități, patru spectacole de referință din creația radiofonică a Irinei Petrescu: Ieșirea din labirint scenariu după Noaptea de sânziene și Încercarea labirintului de Mircea Eliade, Manechinul sentimental de Ion Minulescu, Sorana de Ioan Alexandru Brătescu Voinești și Dosarul Strojanilor de Claudiu Cristescu , regia artistică Titel Constantinescu și Cristian Munteanu.

Arhiva : 2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 |
Copyright © 2000 - 2017 SOCIETATEA ROMÂNĂ DE RADIODIFUZIUNE
Str. General Berthelot, Nr. 60-64, RO-010165, București, România
E-mail: webmaster@srr.ro