Ascultă e-teatru

Arhiva TNR în presă

Gala UNITER, ediție bilingvă: premii, mărturisiri, muzică și poezie

Miercuri, 30 Aprilie 2014 , ora 13.46
 

Romania Libera

de Gabriela Lupu , 29 aprilie 2014


Luni seară, în superba sală a Palatului Culturii din Târgu-Mureș, a avut loc cea de-a XXII-a ediție a Galei UNITER, în cadrul căreia au fost premiați cei mai buni artiști din teatrul românesc în anul 2013.

Plecată pentru a treia oară „în lume“, după ce a poposit în 2007 la Sibiu, iar anul trecut la Iași, în cel mai frumos teatru din țară, anul acesta Gala și-a dat întâlnire cu spectatorii din Ardeal. Cum acesta este evenimentul anului, zeci de artiști au luat cu asalt orașul Târgu-Mureș. Din pricina unei ploi reci, urbea nu a putut fi vizitată decât de cei mai temerari dintre turiștii „culturali“ veniți la Gală. Dar clădirea în care a avut loc serbarea anuală a teatrului românesc i-a lăsat pe toți cu gura căscată. Fast, bun gust și eleganță, cam așa ar putea fi definit Palatul Culturii, construit într-un stil aparte, dacă este să-i dăm crezare lui Ion Caramitru, maestrul de ceremonii al Galei, stil intitulat „art nouveau ardelenesc“. Cum selfie-urile sunt în mare vogă, unii dintre artiști au ținut musai să se imortalizeze cu Palatul Culturii pe fundal, sau în sala de spectacol, pentru deliciul prietenilor de pe Facebook.

Târgu-Mureș este un oraș bilingv, de aceea nu e de mirare că Gala însăși s-a conformat acestui lucru. Nici nu putea fi prea greu, din moment ce majoritatea nominalizaților erau vorbitori de limba maghiară. Profesionalismul și talentul actorilor unguri din România este un fapt dovedit de mult, dar, dacă mai era nevoie, s-a demonstrat din nou cu această ocazie. Cele mai importante premii – pentru cel mai bun regizor și cel mai bun spectacol – au revenit unor producții maghiare. László Bocsárdi, pentru „Hamletul“ montat la Teatrul „Tamási Áron“ din Sfântu-Gheorghe, a fost desemnat regizorul anului 2013, iar producția Teatrului Maghiar din Cluj „Victor sau copiii la putere“, în direcția de scenă a lui Silviu Purcărete, a fost desemnată cel mai bun spectacol. După cum remarca Tompa Gábor, directorul Teatrului Maghiar din Cluj, este pentru a opta oară când trofeul UNITER pentru cel mai bun spectacol îi revine acestei excepționale trupe, după o serie de alte succese în regia lui Vlad Mugur, Andrei Șerban, Mihai Măniuțiu și a lui Tompa Gábor însuși.

Cele două producții, „Hamlet“ și „Victor sau copiii la putere“, și-au împărțit nominalizările cu „Maestrul și Margareta“, pus în scenă la Teatrul „Radu Stanca“ din Sibiu, tot de un regizor ungur, Zoltán Balász. Acest din urmă spectacol a fost și marele învins al serii, căci nu a plecat acasă cu nici un trofeu UNITER, în pofida multiplelor nominalizări.

Pentru a celebra diversitatea lingvistică și culturală a orașului-gazdă, mai toți premianții și cei ce le-au înmânat trofeele și-au încercat și abilitățile de rostire elegantă în limba maghiară.

Spovedanii“ și amintiri

Au fost, ca de fiecare dată, și câteva momente extrem de emoționante. Victor Rebengiuc, primind premiul de excelență, le-a pomenit numele, ca într-o tristă litanie, colegilor lui de generație care au plecat de multă vreme dintre noi: Amza Pellea, Gheorghe Cozorici, George Constantin, Silvia Popovici, Constantin Rauțchi și mulți alții. Victor Rebengiuc a vrut să dedice premiul său „Generației 1956“, cu atât mai mult cu cât bună parte din acești coloși ai teatrului românesc nu au apucat să ia niciodată un premiu UNITER, căci, după cum se știe, acestea au luat ființă după Revoluția din 1989, fiind parte a vieții noastre din democrație.

Trecând de la cei care s-au dus la cei care vin tare din urmă, un alt moment plin de emoție a fost cel în care Miklós Bács, actor al Teatrului Maghiar din Cluj și profesor la Facultatea de Teatru din cadrul Universității „Babeș-Bolyai“, le-a acordat un premiu special tinerilor Andreea Gavriliu și Stefan Lupu, pentru un spectacol de teatru-dans care a făcut carieră nu numai națională, ci și internațională: „Zic-Zac“. Cei doi tineri au absolvit facultatea cu doar 6 ani în urmă, fiind chiar studenții lui Miklós Bács. Acesta a mărturisit că îl încearcă cel mai mare păcat dintre păcatele capitale, și anume mândria, sentiment care este „al dracului de dulce“. „De-acum pot spune că foștii mei studenți zic, iar eu pot deja să zac“, a parafrazat marele profesor titlul creației celor doi actori care sunt, la rândul lor, în bună parte, creația sa.  Regizorul Tompa Gábor a făcut și el un fel de spovedanie plină de trăire, povestind că a crescut practic în lojile de la Palatul Culturii din Târgu-Mureș, căci în vremea copilăriei sale acolo funcționa Teatrul Secuiesc, condus de legendarul său tată, Tompa Miklós, iar mama sa a slujit această scenă vreme de 60 de ani. „Și mama, și fiica mea sunt acum cu mine. Fata mea s-a născut și ea tot aici, bine, nu chiar în sala asta, dar tot la Târgu-Mureș“, a mai spus Tompa Gábor, spre amuzamentul publicului.

Diversitatea culturală s-a văzut și la nivelul premiilor de interpretare. Căci, dacă premiul pentru cel mai bun actor în rol principal i-a revenit marelui actor clujean Cornel Răileanu (pentru rolul din „Ce nemaipomenită aiureală“), premiul pentru cea mai bună actriță în rol principal i-a fost acordat Alexandrei Fasolă, pentru rolul titular din spectacolul „Yentl“ de la Teatrul Evreiesc de Stat din București. Premiile pentru rolurile secundare au revenit actorilor Nicoleta Hâncu, pentru prestația sa din „Tartuffe“, spectacol pus în scenă de Victor Ioan Frunză la Teatrul Metropolis, și lui Valer Dellakeza, pentru rolul din „Familia Tót“, montat la Teatrul Național din Craiova de László Bocsárdi.

Premiile și discursurile aferente lor au fost pigmentate cu câteva fragmente muzicale de mare rafinament, create de muzicieni ai Filarmonicii de Stat din Târgu-Mureș, de Enikö Szilágyi, o fostă divă a filmelor românești de dinainte de 1989, revenită din Franța special pentru Gală, dar și de Adrian Naidin, care a susținut un recital ce le-a adus spectatorilor lacrimi în ochi și nostalgie în suflete.

Târziu în noapte s-a încheiat cea de-a XXII-a ediție a Galei UNITER, ca de obicei, cu șampanie și cu aria pe care i-a dedicat-o Verdi acestei licori magice, care le-a deschis apoi tuturor, după ce a căzut cortina, cheful de vorbă. Așa se face că premiile au fost îndelung dezbătute, la un pahar, până spre zorii zilei. 

Premiile UNITER 2014

Premiul pentru debut: Lucia Mărneanu și Leta Popescu, pentru spectacolul „Parallel“, coproducție GroundFloor Group și ColectivA, la Fabrica de Pensule, Cluj-Napoca

Premiul pentru teatru radiofonic: Două nuvele de Mihail Bulgakov: „Ștergarul cu cocoș“ și „Beregata de oțel“, dramatizarea radiofonică și regia artistică: Diana Mihailopol, producție a Societății Române de Radiodifuziune

Premiul pentru cea mai bună scenografie: József Bartha,  pentru scenografia spectacolului „Hamlet“ – Teatrul „Tamási Áron“ Sfântu-Gheorghe

Premiul pentru cel mai bun actor în rol secundar: Valer Dellakeza, pentru rolul Tót din spectacolul „Familia Tót“ – Teatrul Național „Marin Sorescu“ Craiova

Premiul pentru cea mai bună actriță în rol secundar: Nicoleta Hâncu, pentru rolul Elmire, soția lui Orgon din spectacolul „Tartuffe“ – Teatrul Metropolis București

Premiul pentru critică de teatru: Mircea Morariu

Premiul pentru teatru TV: „Hedda Gabler“, regia artistică: Dominic Dembinski, producție a Societății Române de Televiziune

Premiul pentru cel mai bun actor în rol principal: Cornel Răileanu, pentru rolul Personajul din spectacolul „Ce nemaipomenită aiureală“ – Teatrul Național Cluj

Premiul pentru cea mai bună actriță în rol principal: Alexandra Fasolă, pentru rolul titular din spectacolul „Yentl“ – Teatrul Evreiesc de Stat București

Premiul pentru cel mai bun regizor: László Bocsárdi, pentru spectacolul „Hamlet“ –  Teatrul „Tamási Áron“ Sfântu-Gheorghe

Premiul pentru cel mai bun spectacol: „Victor sau copiii la putere“ de Roger Vitrac, regia: Silviu Purcărete – Teatrul Maghiar de Stat Cluj

PREMIILE

SENATULUI UNITER

  Premiul de excelență: Victor Rebengiuc

Premii pentru întreaga activitate:

- Actor: Petru Ciubotaru

- Actriță: Virginia Itta Marcu

- Regizor: Mihai Măniuțiu

- Scenografie: Anca Pâslaru

- Critică și istorie teatrală: Zeno Fodor

PREMII

Speciale

Premiu special: traducătoarei Raluca Rădulescu, pentru cartea „Munca actorului cu sine însuși“, de K.S. Stanislavski

Premiul special pentru teatru-dans: Andreei Gavriliu și lui Ștefan Lupu, pentru spectacolul „Zic-Zac“

Premiul special pentru teatru-document: Gianinei Cărbunariu, pentru spectacolul-studiu „Tipografic majuscul“, coproducție dramAcum și Festivalul Internațional de Teatru de la Nitra (Slovacia), în parteneriat cu Teatrul Odeon

Premiul președintelui: actorului Eusebiu Ștefănescu, pentru contribuția sa la frumoasa rostire a poeziei

Premiul Mecena: Carmen Palade Adamescu, președinte Unirea Shopping Center

Premiul British Council: Mihaela Păun, director al Centrului Cultural al Municipiului București (ArCuB), pentru management cultural

Premiul pentru cea mai bună piesă românească a anului 2013 – concurs organizat de UNITER, sub egida Casei Regale a României:  „În trafic“, de Alina Nelega



Arhiva : 2020 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 |
Copyright © 2000 - 2017 SOCIETATEA ROMÂNĂ DE RADIODIFUZIUNE
Str. General Berthelot, Nr. 60-64, RO-010165, București, România
E-mail: webmaster@srr.ro