Prix Marulic pentru Teatrul National Radiofonic
Scenariu radiofonic si regia artistica: Ilinca Stihi În distributie: Zoltan Octavian Butuc, Alex Vasilache, Manuela Ciucur, Gabriel Spahiu, Madalina Anea, Mihai Mos. Redactor: Crenguta Manea. Regia de studio: Milica Creiniceanu. Regia muzicala: Madalin Cristescu. Regia tehnica: Madalin Cristescu si Mihnea Chelaru.
Redactia Teatru a înscris spectacolul "Maldoror - biografia
sentimentala a
unui criminal în serie", scenariul radiofonic si regia artistica
Ilinca Stihi,
dupa difuzarea în premiera la Radio România Cultural (7 martie 2010),
la International
Festival of Radio Plays and Documentary Drama, Prix Marulic,
prestigioasa manifestare
artistica organizata de Departamentul de Teatru al Radiodifuziunii din
Croatia
care s-a desfasurat în perioada 15-21 mai, 2010.
"Prix Marulic" - timp de sapte zile, în orasul Hvar de pe insula cu
acelasi nume, din Croatia, festivalul este dedicat atât emisiunilor si
documentarelor
radio, cât si spectacolelor radiofonice ("fiction"), aceasta sectiune
având un profil inedit consacrat interpretarii contemporane a operelor
clasice.
Editia 2010 (festivalul se desfasoara de 14 ani) a inclus circa 70 de
productii
din 22 de tari din întreaga lume. Creatia Ilincai Stihi, "Maldoror -
biografia..."
a fost distinsa cu premiul al II-lea si a avut doar cu un vot mai
putin fata
de spectacolul clasat pe primul loc - "Crima si pedeapsa", dupa
Dostoievski
(Suedia). Premiul al III-lea a revenit unei productii BBC: "Jurnalul
unui
opioman".
"Maldoror - biografia..." face subiectul unei campanii de promovare
care consta în auditii organizate în cafenele si spatii culturale
neconventionale,
din Bucuresti si din tara, cu scopul de a apropia ascultatorii de un
alt mod
de manifestare a sensibilitatii, exprimata prin forme artistice
contemporane
si în spectacolul radiofonic. Prima întâlnire de acest fel cu publicul
are loc
la Sala de Lectura a Teatrului Act, miercuri, 16 iunie 2010, ora
18:30.
"Maldoror - biografia sentimentala a unui criminal în serie" trimite
la personajul
operei poetice a lui Lautréamont, "Les Chant de Maldoror", si face
parte dintr-un
triptic sonor care cuprinde scenarii originale, semnate de Ilinca
Stihi, pornind
de la universuri poetice de mare anvergura. Urmatoarea lucrare este
inspirata
din "Un saison en enfer" de Arthur Rimbaud, iar ultima parte are ca
punct de
plecare "Aurélia" de Gérard de Nerval. Având ca supra-titluri,
Infernul, Purgatoriul
si Paradisul artificial, fiecare eseu sonor contureaza, ca un arc
peste timp,
câte o dimensiune a spiritului contemporan în dialog direct cu
reflexia ei poetica
surprinsa de acuitatea artistului modern într-un moment de mare
sensibilitate
si vizionarism al culturii franceze, în timpul celei de a doua
jumatati a secolului
XIX.
Eseul radiofonic, ''Maldoror - biografia sentimentala a unui criminal
în serie'',
propune un dialog teatral între personajul Contelui de Lautréamont,
Maldoror,
din opera poetica ''Les Chants de Maldoror'', si un altul inspirat din
realitatea
contemporana româneasca, Tânarul.
Interferentele între universul liric al lui Lautréamont si lumea
Tânarului se
stabilesc având drept punct central fascinatia exercitata de
experimentarea
raului; autoarea scenariului constata relativizarea tot mai accentuata
a limitei
dintre bine si rau, dizolvarea reperelor care le separa si care
genereaza în
cultura europeana moderna, ca si pentru cea contemporana, aparitia
unor prezente
imaginare în a caror serie luciferica se înscrie si Maldoror.
Undeva în România acestor zile, într-un apartament ca atâtea altele,
Tânarul
se simte sufocat de cliseele unei existente standardizate între
super-market
si entertaiment-ul devenit la fel de banal ca shoping-ul în
consumismul generalizat;
în acest context frustrant, singura evadare posibila pentru Tânar
ramâne aceea
într-un paradis iluzoriu, în care sursa de adrenalina este experienta
comiterii
interdictiei, a încalcarii Legii; doar asa senzualitatea mai poate fi
facuta
sa palpite. De aceea, personajul afirma: "Ce altceva sa faci decât sa
rupi
gâtul unuia, ca la pui, si sa te uiti cum curge sângele. De
curiozitate, e ca
la Discovery; de curiozitate poti sa-l tai si în doua si sa-l
scotocesti prin
maruntaie. Cool! Nuantele sunt vii". O viata fara orizont careia doar
imaginea
publicitara a Fetei de la pai'spe îi mai aduce ceva culoare.
Fata de la pai'spe, Mama, Tata, Groparul sunt personaje care apropie
traseul
Tânarului de cel al lui Maldoror si îl completeaza.
În spectacolul ''Maldoror - biografia ...'', Ilinca Stihi construieste
o continuitate
între confuzia disperata a Tânarului, atras de un experimentalism al
ororii
fara nici o masura în ordine morala, si placerea, distilata pâna la
cea mai
pura esenta, încercata de Maldoror atunci când faptuieste, cu delicii,
gama
întreaga a bestialitatii. Vocile reunite ale celor doua personaje
realizeaza
transferul temei din realitatea poetica a secolului al XIX-lea, în cea
a lumii
de astazi: raul experimentat din ratiuni fals estetice si din dorinta
de a sfida
Legea. (Crenguta Manea)