Dublă selecție a Teatrului Național Radiofonic la Grand Prix Maruliç 2019 cu două producții în secțiunea Drama, respectiv Short Forms
Cotat ca unul din cele mai longevive și valoroase festivaluri internaționale de profil, festivalul are un caracter competițional și reunește cele mai valoroase producții din întreaga lume în cele trei secțiuni: documentar, drama și forme scurte. Tema festivalului, Old Texts Revisited (texte vechi reinterpretate) propune reflectarea contemporaneizată a temelor clasice ale literaturii și dramaturgiei și stimulează noi forme de expresie sonoră în ficțiune și documentar radiofonic.
Regizorul Mihnea Chelaru revine cu iHamlet în competiția Grand Prix Maruliç cu o nouă producție din dramaturgia Elisei Wilk, autoare dramatică pe care a urmărit-o cu consecvență în ultimii ani, găsindu-i de fiecare dată un echivalent sonor original, validat de premiile obținute. După Exploziv (Elise Wilk), câștigătoarea ediției trecute a marelui trofeu la Grand Prix Maruliç 2018 la secțiunea Drama, iHamlet este o nouă provocare. Mihnea Chelaru semnează acum atât regia artistică, cât și adaptarea textului original și transpunerea sonoră a piesei scrise inițial special pentru un spectacol multimedia (concept Punctart derulat in parteneriat cu Teatrul Excelsior, regia, Catinca Drăgănescu). iHamlet este o variantă contemporană a capodoperei shakespeariene, translată în prezentul tinerilor de azi, după cum o sugerează și particula i din titlu. Ne aflăm în universul cotidian al liceenilor, originea princiară a lui Hamlet e convertită în noblețea idealurilor tinereții care judecă relațiile de familie din prisma refuzului compromisului, a valorilor etice absolute. Pe scara socială redusă la individul de azi, tragedia suportă, și ea, ajustarea la fapte comune. Doar Hamlet resimte existența la scara cosmică a vârstei, ce antrenează gesturi pe măsură. Monologul chestionării existențiale dispare din spectacol, e disipat în gesturile ce traduc sentimentul abandonului trăit de Hamlet în raport cu părinții și cu Ofelia. Familia disfuncțională compromite echilibrul emoțional al adolescentului Hamlet, iar răspunsul la dilema a fi sau a nu fi rămâne suspendat între traversarea crizei sentimentale și a celei familiale și posibilitatea negării vieții ce își pierde sensul în absența iubirii. Producția noastră convinge prin credibilitatea dialogurilor, prin ritmul alert și contrapunctul planurilor sonore, dar mai ales prin prospețimea și autenticitatea interpretării actoricești a întregii distribuții. Muzica originală de spectacol semnată de Codrin Lazăr, conturează spațiul sonor și potențează cu discreție trăirile personajelor.
iHamlet de Elise Wilk, adaptarea radiofonică și regia Mihnea Chelaru
Distribuția: Dan Clucinschi, Oana Predescu, Daniela Ioniță, Oliver Toderiță, Șofron Cosmin, Vlad Bîrzanu, Adrian Dima, copilul Pavel Hăloiu, Stelică Muscalu, Rusu Rrenata, Janina Tudor.
Muzica
originală: Codrin Lazăr, la violoncel: Eduard Târâș, regia de
studio: Janina Dicu, redactor: Oana Cristea Grigorescu.
A
doua selecție Radio România la această ediție a festivalului, în
categoria Short Forms, e producția Călătoria
lui Orfeu,
scenariu sonor de Mădălin Cristescu, regia Attila Vizauer. Câteva
teme majore ale literaturii se regăsesc în mitul lui Orfeu: puterea
de seducție a artei, pierderea memoriei, sondarea misterului morții,
sacrificiul în numele iubirii. Dialogul personajelor este transpus
într-o limbă inventată, ca expresie a pătrunderii lui Orfeu în
lumea subpământeană, în Hades. Aici comunicarea abolește
vorbirea articulată, iar drumul lui Orfeu e ghidat de forța trăirii
emotive. În întunericul de nepătruns al Infernului doar vocile
spectrelor care îl înconjoară pe Orfeu și sunetele peșterii îl
ghidează în drumul regăsirii Euridicei. Restul e bine-cunoscutul
mit iar miza noastră a fost să recreăm
prin sunet întreaga gamă a emoțiilor trăite de Orfeu în
călătoria prin Infern: hotărâre, spaimă, delicatețe,
fragilitate și durerea pierderii ireversibile. Universul sonor al
producției susține și comunică forța emoțiilor trăite de Orfeu
în călătoria dinspre moarte spre viață.
Regizorul
Attila Vizauer a condus actorii spre găsirea energiei cuvântului
dincolo de sens, astfel încât să transmită ascultătorului
emoțiile lui Orfeu fără a avea acces la înțelesul dialogurilor.
Selecția producției în Festivalul de la Hvar e dovada reușitei
acestei munci care pune în valoare energia cuvântului articulat în
spațiul sonor virtual construit mental de ascultător.
Călătoria
lui Orfeu, scenariu
sonor de Mădălin Cristescu, regia artistică: Attila Vizauer
În distribuție: Dan Clucinschi, Ioana Calotă, Mihai Constantin, Zoltan Octavian Butuc, Ion Haiduc, Daniela Ioniță, Ilinca Manolache
Vocile spectrelor Infernului: Milica Creiniceanu, Janina Dicu, Magda Duțu, Stelică Muscalu, Delia Pavel, Manuela Popescu, Patricia Prundea, Renata Rusu, Domnica Țundrea.
Regia de studio: Janina Dicu, inginer de sunet: Mădălin Cristescu, muzica originală: Codrin Lazăr, redactor: Oana Cristea Grigorescu