Ascultă e-teatru

Arhiva In actualitate

Domnișoara Iulia de August Strindberg

Miercuri, 9 Noiembrie 2011
 
Teatrul Național Radiofonic vă invită să ascultați  joi, 17 noiembrie 2011, la ora 19.00, la Radio România Cultural și, în reluare, sâmbătă 19 noiembrie 2011, la ora 13.15, la Radio România Internațional,  premiera spectacolului „Domnișoara Iulia” de August Strindberg.


Traducere de Viorel Vizureanu. Adaptare radiofonică de Costin Tuchilă. Regia artistică: Liviu Lucaci și Vasile Manta. În distribuție: Delia Nartea, Șerban Gomoi, Sorina Ștefănescu. Muzica originală: Delia Nartea. Redactor: Costin Tuchilă. Regia de montaj: Florina Istodor, Robert Vasiliță, Florin Bădic. Regia de studio: Janina Dicu. Regia tehnică și muzicală: Mihnea Chelaru. Producător: Domnica Țundrea.


Această dramă cu două personaje principale, care se consumă într-un timp foarte scurt, însă cu reverberații simbolice (Noaptea de Sânziene), își dovedește după mai mult de 120 de ani de când a fost scrisă nu numai actualitatea, ci și modernitatea. Pe lângă faptul că August Strindberg anunță în mod evident expresionismul, el are abilitatea de a distruge într-o manieră personală, uneori imprevizibilă, o serie lungă de convenții. În teatrul modern limitele dintre genuri (dramă, comedie) nu mai există, modalitățile de abordare interpretativă devenind, parcă prin compensație, cât se poate de diversificate. Aspectul este evident și în „Domnișoara Iulia”, oricât s-ar crede că piesa din 1888 este „datată” în perioada naturalismului. Așa încât între plâns și râs, între răsfrângerea dramei profunde și deriziune, între cinism și ridicol, pașii sunt uneori infimi, mai ales pentru spectatorul de astăzi. Legătura amoroasă născută dintr-un capriciu în Noaptea de Sânziene declanșează în „Domnișoara Iulia” criza care scoate la lumină, în pură accepție naturalistă, ereditatea încărcată, sentimentul inferiorității sociale, contradicțiile sufletești ale eroilor. Legătura dintre valetul Jean și contesa Iulia (de neacceptat în spiritul conservatorist al epocii) este o iubire tulbure, în care aspirația se lovește de zidul regretului.

Liviu Lucaci a realizat un spectacol admirabil, de un echilibru perfect, știind să pună la locul potrivit accentele, să creeze eficient relațiile de joc dintre actori. Spectacolul s-a jucat cu succes la Teatrul de Comedie din București începând din septembrie 2009.

Într-o nouă traducere, realizată de Viorel Vizureanu, montarea radiofonică, reprezentând debutul lui Liviu Lucaci în calitate de regizor de teatru radiofonic, păstrează în bună parte atmosfera de pe scenă. Spectacolul marchează totodată debutul la teatrul radiofonic al tinerilor actori Șerban Gomoi, în rolul lui Jean și Sorina Ștefănescu (Kristin).

Actriță aflată la deplina maturitate artistică, Delia Nartea creează în Domnișoara Iulia un personaj memorabil prin capacitatea de a exprima cele mai fine nuanțe ale psihologiei atât de complexe a eroinei lui Strindberg. De la trufie la umilință, de la simplul joc erotic la pasiune, de la încredere la suspiciune, de la iubire la ură, de la momentele de detașare cinică la revărsarea subconștientului, de la visare la calculul meschin, de la lumină la întuneric, în umbra simbolică a Nopții de Sânziene, actrița parcurge cu un firesc desăvârșit și totodată cu o expresivitate aparte drama personajului. Șerban Gomoi creează la rândul său un personaj cu relief puternic, accentuând complexul inferiorității trăit de valet, dar și rafinamentul servitorului stilat care își asumă la început situația fără a se complica, pentru a deveni apoi tiranic și cinic în dorința sa absurdă de a-și depăși condiția socială, umilind-o pe tânăra contesă.
Arhiva : 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 |
Copyright © 2000 - 2017 SOCIETATEA ROMÂNĂ DE RADIODIFUZIUNE
Str. General Berthelot, Nr. 60-64, RO-010165, București, România
E-mail: webmaster@srr.ro