Ascultă e-teatru

Arhiva In actualitate

"Săptămâna luminată" de Mihail Săulescu

Miercuri, 23 Octombrie 2013 , ora 19.29
 

Luni, 28 octombrie 2013, la ora 11.00, la clubul Ramada-Majestic de pe Calea Victoriei din București, Teatrul Național Radiofonic vă invită la audiția premierei "Săptămâna luminată" de Mihail Săulescu.

Adaptarea radiofonică și regia artistică: Gavriil Pinte.

În distribuție: Gabriela Codrea, Mirela Niță Lupu, Radu Tudor, Ion Ruscuț.

Asistența tehnică: Lucian Rănaciu, Daniel Andrei și Ionel Toma.

Regia de studio: Milica Creiniceanu.

Regia muzicală: Patricia Prundea.

Inginer de sunet: Iulian Iancu.

Redactor și coordonator de proiect: Domnica Țundrea.

Înregistrările au fost realizate în Studioul Broadcast Text International Oradea.


Spectacolul se încadrează într-un proiect cultural de anvergură, prin care Teatrul Național Radiofonic și-a propus să omagieze a 85-a aniversare a Radioului, reluând, în 2013, montarea primelor trei piese de teatru radiofonic difuzate de Radio România în 1929: „Ce știa satul” de V. Al. Jan, în regia lui Mihai Lungeanu, „Săptămâna luminată” de Mihail Săulescu, în regia lui Gavriil Pinte și „Cerere în căsătorie” de Anton Pavlovici Cehov, în regia Cezarinei Udrescu. Cele trei premiere se vor difuza în ziua în care Radioul public va împlini 85 de ani de existență: vineri, 1 noiembrie, la 22 și 20 de minute, la Radio România Cultural, în ordinea în care au fost menționate.


La 3 martie 1929, la doar două săptămâni după ce avusese loc prima transmisie de teatru radiofonic în direct, cu piesa “Ce știa satul” de V. Al. Jan, se reprezenta, în fața microfonului: “Săptămâna luminată” de Mihail Săulescu, dramă într-un act, care fusese jucată, în traducere germană, și la Radio Viena. Revista “Radio” (numărul din 3 martie 1929) avea să afirme că acest text “are toate caracteristicile unei piese scrise parcă dinadins pentru Radio”.


"Săptămâna luminată" de Mihail Săulescu a devenit, în transpunerea sonoră din 2013, realizată de Gavriil Pinte, un spectacol radiofonic tulburător, accentuând virtuțile dramatice ale textului, amplificând dimensiunea arhaică, precreștină, a poveștii unei mame care-și înăbușă fiul muribund, ucigaș a doi copii, aflat în chinurile agoniei – în săptămâna de după Înviere, când celor ce mor li se iartă păcatele și porțile raiului se deschid –, spre a-i înlesni astfel acestuia mântuirea și accesul la grația divină.


Dimensiunile profunde ale textului dobândesc valori sonore incantatorii, caracterul expresionist al piesei este pus în lumină prin accentele inspirate, prin felul cum se creează atmosfera ambiguă, lugubră, prevestitoare de moarte, prin dualitatea spațiului auditiv, distribuit pe două planuri: unul exterior, încărcat de presimțiri sinistre, de simboluri stranii, de elemente ce aduc ecouri metafizice și unul interior, profund psihologic.


Așteptarea, premonițiile și anxietatea, contactul cu tenebrele, cu necunoscutul, atmosfera grea și neliniștitoare, agonia fiului criminal își află, în spectacol, întruchipări convingătoare, coloana sonoră și muzica subliniind tragismul acțiunii, amplificând densitatea ideilor și a sentimentelor, iar rigoarea compoziției auditive conducând la un crescendo dramatic copleșitor.


Domnica Țundrea

Arhiva : 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 |
Copyright © 2000 - 2017 SOCIETATEA ROMÂNĂ DE RADIODIFUZIUNE
Str. General Berthelot, Nr. 60-64, RO-010165, București, România
E-mail: webmaster@srr.ro